مطالعه‌ی تطبیقی تعاریف ، کارکردها و عناصر «رسانه»، به منظور بررسی نقش «معماری» به عنوان یک «رسانه»
1. مطالعه‌ی تطبیقی تعاریف ، کارکردها و عناصر «رسانه»، به منظور بررسی نقش «معماری» به عنوان یک «رسانه»

پگاه پایه دار اردکانی؛ حسن ذوالفقارزاده

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 28 شهریور 1399

http://dx.doi.org/10.30475/isau.2020.198214.1279

چکیده
  معماری و رسانه، به ­عنوان ابزارهای اجتماعی در بستر فرهنگی و تاریخی، نقش مهمی را در زندگی روزمره ­ی انسان­ ها ایفا می ­کنند. با توجه به تعدد روزافزون رسانه­ ها و وجود ارتباط با مخاطبین در هر دوی ...  بیشتر
مطالعه تطبیقی محراب های مساجد جامع تبریز و مرند
2. مطالعه تطبیقی محراب های مساجد جامع تبریز و مرند

سحر طوفان؛ امیر جدایی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 18 تیر 1399

http://dx.doi.org/10.30475/isau.2020.185847.1350

چکیده
  محراب مساجد اهمیت نمادین و کالبدی در معماری اسلامی دارد. محراب های قرن هفتم تا اواسط قرن هشتم هجری مقارن با دوره ایلخانی از ارزش و اعتبار خاصی برخوردار بوده و زیباترین و نفیس ترین آرایه ها و کتیبه ها را ...  بیشتر
ارائه تعریفی جامع از معماری در بررسی مجموعه های صنعتی با نگرش سیستمی
3. ارائه تعریفی جامع از معماری در بررسی مجموعه های صنعتی با نگرش سیستمی

جواد گودینی؛ محسن وفامهر

دوره 10، شماره 1 ، بهار و تابستان 1398، ، صفحه 79-93

http://dx.doi.org/10.30475/isau.2019.97131

چکیده
  نوشتار حاضر حاکی از آن بوده که دانش ما از معماری مجموعه های صنعتی (نسبت به دیگر کاربری ها)، محدود است. جدا از کم بودن پژوهشهای معماری در خصوص مجموعه های صنعتی، یکی دیگر از چالش های کلیدی این عرصه، ...  بیشتر
جستاری پیرامون نور و مصادیق آن در معماری ایرانی؛ رهیافتی بسوی معنا در معماری
4. جستاری پیرامون نور و مصادیق آن در معماری ایرانی؛ رهیافتی بسوی معنا در معماری

فریبا البرزی؛ فرح حبیب؛ ایرج اعتصام

دوره 10، شماره 1 ، بهار و تابستان 1398، ، صفحه 95-111

http://dx.doi.org/10.30475/isau.2019.87948

چکیده
  نقش نور در تداعی معنا در فضاهای معماری قابل تأمل است و این مهم در معماری فضاهای مذهبی به ویژه مساجد به گونه ای درخور توجه تجلی یافته است. از دیرباز در بسیاری از مساجد و اماکن مذهبی توجه معماران و سازندگان ...  بیشتر
مطالعه­ی تطبیقی معماری و سینما با رویکرد آموزش معماری به کمک فیلم
5. مطالعه­ی تطبیقی معماری و سینما با رویکرد آموزش معماری به کمک فیلم

امیر سرابی؛ صلاح الدین مولانایی

دوره 8، شماره 2 ، پاییز و زمستان 1396، ، صفحه 157-172

http://dx.doi.org/10.30475/isau.2018.62072

چکیده
  مقاله­ ی حاضر، به مطالعه ­ی تطبیقی دو هنر معماری و سینما پرداخته است؛ رویکرد این مطالعه، آموزش معماری و هدف اصلی آن، استفاده از قابلیت­ های سینما در راستای تحقق این رویکرد می­باشد. با توجّه به مطالعات ...  بیشتر
بررسی رویکردهای مختلف سازگاری با زمینه جهت تقویت جایگاه زمینه گرایی در فرآیند برنامه دهی معماری
6. بررسی رویکردهای مختلف سازگاری با زمینه جهت تقویت جایگاه زمینه گرایی در فرآیند برنامه دهی معماری

الناز ایمانی

دوره 6، شماره 2 ، پاییز و زمستان 1394

http://dx.doi.org/10.30475/isau.2016.62006

چکیده
  زمینه گرایی و درک پیام آن ضرورتی در فرآیند طراحی پروژه هایی است که می خواهند در راستای توسعه پایدار گام بردارند. گذشته از بعد کالبدی، جنبه های متفاوتی در این حوزه مطرح است که به منظور اصلاح و بهبود تعامل ...  بیشتر
اصولی برای معماری فضاهای آموزشی مبتنی بر تعریف انسان و معماری از منظر اسلام
7. اصولی برای معماری فضاهای آموزشی مبتنی بر تعریف انسان و معماری از منظر اسلام

عبدالحمید نقره کار؛ سمانه تقدیر؛ صدیقه معین مهر

دوره 6، شماره 2 ، پاییز و زمستان 1394

http://dx.doi.org/10.30475/isau.2016.62010

چکیده
  امروزه فقدان راهبردهای مناسب جهت طراحی معماری فضاهای آموزشی که بتواند بستر مناسبی جهت تحقق تعلیم و تربیت اسلامی به وجود آورد، مشهود است. یکی از علل این مسئله عدم توجه به مبانی نظری صحیح و جامع در زمینه ...  بیشتر
اختلافات فرهنگی، عاملی تأثیر گذار بر ترجیحات محیطی دانشجویان نسبت به فضای خوابگاه (نمونه موردی: ایران و قبرس)
8. اختلافات فرهنگی، عاملی تأثیر گذار بر ترجیحات محیطی دانشجویان نسبت به فضای خوابگاه (نمونه موردی: ایران و قبرس)

شکوه شاکری اسکی؛ ساناز لیتکوهی

دوره 5، شماره 2 ، پاییز و زمستان 1393

http://dx.doi.org/10.30475/isau.2015.61992

چکیده
  با توجه به افزایش روزافزون مهاجرت دانشجویان برای ادامه تحصیل و حجم دانشجویانی که از خوابگاه ها استفاده می کنند، خوابگاه دیگر صرفاً محلی برای اقامت استراحت و خواب دانشجویان نیست بلکه می بایست شرایط رشد ...  بیشتر
حلقه گمشده روان شناسی محیط در آموزش معماری
9. حلقه گمشده روان شناسی محیط در آموزش معماری

علی نمازیان؛ فاطمه قارونی

دوره 4، شماره 1 ، آذر و دی 1392

http://dx.doi.org/10.30475/isau.2014.61968

چکیده
  آیا معماران قادر هستند ساختمان هایی را طراحی کنند که کالبد آن به ارتقاء خلاقیت و کاهش ناهنجاری های اجتماعی و درونی افراد کمک کند؟ پاسخ به این سوال نیازمند درک صحیح عوامل تاثیرگذار بر موضوع، نظیرشناخت ...  بیشتر
تاثیر بکارگیری چندرسانه های تعاملی بر بهبود کیفیت آموزش سازه در رشته معماری
10. تاثیر بکارگیری چندرسانه های تعاملی بر بهبود کیفیت آموزش سازه در رشته معماری

سارا سلیمانی

دوره 4، شماره 1 ، آذر و دی 1392

http://dx.doi.org/10.30475/isau.2014.61964

چکیده
  آموزش سازه و انتقال مفاهیم آن بصورت مؤثر و کاربردی به دانشجویان معماری، از مهمترین موضوعاتی است که تقریبا تمام برنامه های آموزشی معماری را به خود مشغول داشته است. در حال حاضر در بسیاری از دانشکده های ...  بیشتر