طراحی به مثابه حل مسئله؛ مدلی مبتنی بر سوابق طراحی
1. طراحی به مثابه حل مسئله؛ مدلی مبتنی بر سوابق طراحی

بابک آهنگر عزیزی؛ قاسم مطلبی؛ ژیلا رضاخانی

مقالات آماده انتشار، اصلاح شده برای چاپ، انتشار آنلاین از تاریخ 01 آذر 1399

http://dx.doi.org/10.30475/isau.2020.205268.1306

چکیده
  مسائل طراحی بر خلاف مسائل علوم تجربی، دارای ماهیتی بدساختار و بدتعریف بوده و مسیرهای شفاف و چارچوب های از پیش تعیین شده ای برای حل آنها وجود ندارد. با توجه به اینکه طراحان مبتدی فاقد تجربه کافی در مواجهه ...  بیشتر
شناخت و امکان‌سنجی بکارگیری سیستم مدل‌سازی اطلاعات ساختمان (BIM) در آموزش معماری ایران
2. شناخت و امکان‌سنجی بکارگیری سیستم مدل‌سازی اطلاعات ساختمان (BIM) در آموزش معماری ایران

مرجان لطیفی اسکویی؛ سید امیر سعید محمودی؛ الهام ناظمی

دوره 11، شماره 1 ، بهار و تابستان 1399، ، صفحه 145-166

http://dx.doi.org/10.30475/isau.2020.222331.1368

چکیده
  گرچه امروزه مدل‌سازی اطلاعات ساختمان و آموزش آن از موضوعات مهم و رو به رشدی در عناوین پژوهش­های اخیر در جهان به شمار می­رود، اما این جریان نوین بخصوص آموزش آن درکشور ایران نادیده گرفته شده است. پژوهش ...  بیشتر
تأثیر تنوع محرک بصری در خلاقیت طراحی دانشجویان طرح یک معماری
3. تأثیر تنوع محرک بصری در خلاقیت طراحی دانشجویان طرح یک معماری

محمد علی اشرف گنجوئی؛ محمودرضا ثقفی؛ محمد ایرانمنش

دوره 10، شماره 1 ، بهار و تابستان 1398، ، صفحه 127-140

http://dx.doi.org/10.30475/isau.2019.87944

چکیده
  در حوزه خلاقیت، مطالعات متعددی در خصوص انواع محرک بین حوزه (تشابه ساختاری با مساله طراحی) و درون حوزه (مشابه با مساله طراحی) در مرحله ایده پردازی طراحی انجام شده است، با این وجود بررسی تأثیر تنوع یا ...  بیشتر
ارزیابی نظریه یادگیری کُلب در آموزش معماری از منظر اسلامی
4. ارزیابی نظریه یادگیری کُلب در آموزش معماری از منظر اسلامی

عبدالحمید نقره کار؛ ساحل دژپسند

دوره 9، شماره 1 ، بهار و تابستان 1397، ، صفحه 175-192

http://dx.doi.org/10.30475/isau.2018.68587

چکیده
  یکی از موضوعات مهم در آموزش معماری، چگونگی روند یادگیری است. در آموزش معماری، استفاده معماران از رشته­ های دیگر ازجمله علوم تربیتی و پرورشی جهت نقد مطلوب آثارشان در طول ارزیابی ­ها و ارزشیابی­ ها، ...  بیشتر
مطالعه­ی تطبیقی معماری و سینما با رویکرد آموزش معماری به کمک فیلم
5. مطالعه­ی تطبیقی معماری و سینما با رویکرد آموزش معماری به کمک فیلم

امیر سرابی؛ صلاح الدین مولانایی

دوره 8، شماره 2 ، پاییز و زمستان 1396، ، صفحه 157-172

http://dx.doi.org/10.30475/isau.2018.62072

چکیده
  مقاله­ ی حاضر، به مطالعه ­ی تطبیقی دو هنر معماری و سینما پرداخته است؛ رویکرد این مطالعه، آموزش معماری و هدف اصلی آن، استفاده از قابلیت­ های سینما در راستای تحقق این رویکرد می­باشد. با توجّه به مطالعات ...  بیشتر
تبیین راهکارهای اجرایی دانشکده معماری پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران با تاکید بر آسیب شناسی و ساماندهی کیفیت وضع موجود
6. تبیین راهکارهای اجرایی دانشکده معماری پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران با تاکید بر آسیب شناسی و ساماندهی کیفیت وضع موجود

سید غلامرضا اسلامی؛ سید یحیی اسلامی؛ رضا نقدبیشی

دوره 7، شماره 2 ، پاییز و زمستان 1395

http://dx.doi.org/10.30475/isau.2017.62029

چکیده
  پژوهش حاضر با توجه به تغییرات در ساختار مدیریتی دانشکده هنرهای زیبا که منجر به تبدیل وضعیت قبلی به پردیس گردید و با هدف تهیه ی طرح جامعی که در سه حوزه ی مدیریت اجرایی، میانی و راهبردی در سه مرحله ی زمانی ...  بیشتر
سازوکار داوری و سنجش طراحی در آموزش معماری پیشنهاد مدلی برای ارزیابی فرآیند و ارزشیابی طرح در تعامل استاد و دانشجو
7. سازوکار داوری و سنجش طراحی در آموزش معماری پیشنهاد مدلی برای ارزیابی فرآیند و ارزشیابی طرح در تعامل استاد و دانشجو

رضا سامه؛ عباسعلی ایزدی

دوره 5، شماره 2 ، پاییز و زمستان 1393

http://dx.doi.org/10.30475/isau.2015.61988

چکیده
  آموزش معماری در سطوح مختلف وجهی از آموزش عالی است که به دلیل نقش و جایگاه حرفه ای این رشته، از روش و فرآیند ویژه ای برخوردار است. در این راستا امر قضاوت و سنجش توانایی های دانشجویان موضوعی است که به تبع ...  بیشتر