تبیین مدلی جهت آموزش مشارکتی در کارگاه‌های مقدمات طراحی معماری (اقدام پژوهی در کارگاه مقدمات طراحی۳)
تبیین مدلی جهت آموزش مشارکتی در کارگاه‌های مقدمات طراحی معماری (اقدام پژوهی در کارگاه مقدمات طراحی۳)

آرزو زندی محب؛ امید دژدار؛ غلامرضا طلیسچی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 22 تیر 1402

https://doi.org/10.30475/isau.2023.236717.1608

چکیده
  در فرایند آموزش دانشجویان در کارگاه مقدمات طراحی، باید مطالعه، تشکیل ‌طرح‌واره، تبدیل ‌ایده‌ به معماری، و مهارت‌های اجتماعی توسعه یابد. فعالیت‌های حرفه‌ای و آموزشی پشتیبان رشد دانشجویان است لذا ...  بیشتر
سنجش دیدگاه شرکت‌های مهندسان مشاور درباره مهارت‌های سخت و نرم در استخدام تازه دانش‌آموختگان معماری
سنجش دیدگاه شرکت‌های مهندسان مشاور درباره مهارت‌های سخت و نرم در استخدام تازه دانش‌آموختگان معماری

پرستو عشرتی؛ آناهیتا جم

دوره 14، شماره 1 ، مرداد 1402، ، صفحه 133-150

https://doi.org/10.30475/isau.2023.322086.1839

چکیده
  هدف مقاله حاضر تعیین مهارت‌های نرم و سخت و میزان اهمیت آن‌ها برای استخدام تازه دانش‌آموختگان معماری در شرکت‌های مهندسان مشاور است. برای دستیابی به این هدف سه پرسش طرح گردید: پرسش نخست در پی یافتن نسبت ...  بیشتر
معیارهای گزینش دستیاران تدریس و مدرسان مدعو معماری؛ نمونه‌ی موردی: دانشگاه حکیم سبزواری
معیارهای گزینش دستیاران تدریس و مدرسان مدعو معماری؛ نمونه‌ی موردی: دانشگاه حکیم سبزواری

وحید صدرام؛ سیده مهسا موسوی شیلگانی؛ سارا اسعدی جعفرآباد

دوره 13، شماره 2 ، دی 1401، ، صفحه 161-173

https://doi.org/10.30475/isau.2022.252278.1537

چکیده
  با افزایش پذیرش دانشجو در رشته‌ی معماری نسبت به گذشته، استادان معماری برای پیش‌برد کارگاه طراحی نیازمند کمک دستیارانی هستند که غالباً از میان مدرسان مدعو انتخاب می‌شوند. ظاهراً برای انتخاب این دستیاران ...  بیشتر
تبیین راهبردهای داوری طرح‌های معماری و نقش آن در فرایند یادگیری دانشجویان
تبیین راهبردهای داوری طرح‌های معماری و نقش آن در فرایند یادگیری دانشجویان

مائده میاحی؛ سعید میرریاحی؛ محمدابراهیم مظهری؛ یداله مهرعلیزاده

دوره 13، شماره 1 ، شهریور 1401، ، صفحه 85-103

https://doi.org/10.30475/isau.2020.232738.1428

چکیده
  فرایند یادگیری مستمر و جامع وابسته به انتخاب شیوه آموزش مناسب در هر نظام آموزشی پیشرو است. فرایند آموزش جامع در امر تدریس از دو جنبه یادگیری و ارزیابی بررسی می‌شود. در این پژوهش جایگاه ارزیابی طرح‌های ...  بیشتر
ارزیابی جایگاه آموزش‌های دانشگاهی در حوزه معماری پایدار؛ نمونه موردی: ساختمان‌های مسکونی شهر تهران
ارزیابی جایگاه آموزش‌های دانشگاهی در حوزه معماری پایدار؛ نمونه موردی: ساختمان‌های مسکونی شهر تهران

پیمان پیله چی ها؛ معصومه کاظمی

دوره 13، شماره 1 ، شهریور 1401، ، صفحه 231-244

https://doi.org/10.30475/isau.2022.226552.1388

چکیده
  باوجود بحران‌های زیست‌محیطی و کاهش ذخایر سوخت‌های فسیلی نیاز به راهکارهای توسعه پایدار و معماری پایدار به ‌منظور مدیریت مصرف انرژی و کاهش زیان‌های خطرناک انسانی بیش‌ازپیش احساس می‌شود. در این راستا ...  بیشتر
طراحی به مثابه حل مسئله؛ مدلی مبتنی بر سوابق طراحی
طراحی به مثابه حل مسئله؛ مدلی مبتنی بر سوابق طراحی

بابک آهنگر عزیزی؛ قاسم مطلبی؛ ژیلا رضاخانی

دوره 11، شماره 2 ، دی 1399، ، صفحه 21-33

https://doi.org/10.30475/isau.2020.205268.1306

چکیده
  مسائل طراحی بر خلاف مسائل علوم تجربی، دارای ماهیتی بدساختار و بدتعریف بوده و مسیرهای شفاف و چارچوب های از پیش تعیین شده ای برای حل آن ها وجود ندارد. با توجه به این که طراحان مبتدی فاقد تجربه کافی در مواجهه ...  بیشتر
شناخت و امکان‌سنجی بکارگیری سیستم مدل‌سازی اطلاعات ساختمان (BIM) در آموزش معماری ایران
شناخت و امکان‌سنجی بکارگیری سیستم مدل‌سازی اطلاعات ساختمان (BIM) در آموزش معماری ایران

مرجان لطیفی اسکویی؛ سید امیر سعید محمودی؛ الهام ناظمی

دوره 11، شماره 1 ، تیر 1399، ، صفحه 145-166

https://doi.org/10.30475/isau.2020.222331.1368

چکیده
  گرچه امروزه مدل‌سازی اطلاعات ساختمان و آموزش آن از موضوعات مهم و رو به رشدی در عناوین پژوهش­های اخیر در جهان به شمار می­رود، اما این جریان نوین بخصوص آموزش آن درکشور ایران نادیده گرفته شده است. پژوهش ...  بیشتر
تأثیر تنوع محرک بصری در خلاقیت طراحی دانشجویان طرح یک معماری
تأثیر تنوع محرک بصری در خلاقیت طراحی دانشجویان طرح یک معماری

محمد علی اشرف گنجوئی؛ محمودرضا ثقفی؛ محمد ایرانمنش

دوره 10، شماره 1 ، خرداد 1398، ، صفحه 127-140

https://doi.org/10.30475/isau.2019.87944

چکیده
  در حوزه خلاقیت، مطالعات متعددی در خصوص انواع محرک بین حوزه (تشابه ساختاری با مساله طراحی) و درون حوزه (مشابه با مساله طراحی) در مرحله ایده پردازی طراحی انجام شده است، با این وجود بررسی تأثیر تنوع یا ...  بیشتر
ارزیابی نظریه یادگیری کُلب در آموزش معماری از منظر اسلامی
ارزیابی نظریه یادگیری کُلب در آموزش معماری از منظر اسلامی

عبدالحمید نقره کار؛ ساحل دژپسند

دوره 9، شماره 1 ، شهریور 1397، ، صفحه 175-192

https://doi.org/10.30475/isau.2018.68587

چکیده
  یکی از موضوعات مهم در آموزش معماری، چگونگی روند یادگیری است. در آموزش معماری، استفاده معماران از رشته­ های دیگر ازجمله علوم تربیتی و پرورشی جهت نقد مطلوب آثارشان در طول ارزیابی ­ها و ارزشیابی­ ها، ...  بیشتر
مطالعه­ی تطبیقی معماری و سینما با رویکرد آموزش معماری به کمک فیلم
مطالعه­ی تطبیقی معماری و سینما با رویکرد آموزش معماری به کمک فیلم

امیر سرابی؛ صلاح الدین مولانایی

دوره 8، شماره 2 ، دی 1396، ، صفحه 157-172

https://doi.org/10.30475/isau.2018.62072

چکیده
  مقاله­ ی حاضر، به مطالعه ­ی تطبیقی دو هنر معماری و سینما پرداخته است؛ رویکرد این مطالعه، آموزش معماری و هدف اصلی آن، استفاده از قابلیت­ های سینما در راستای تحقق این رویکرد می­باشد. با توجّه به مطالعات ...  بیشتر
تبیین راهکارهای اجرایی دانشکده معماری پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران با تاکید بر آسیب شناسی و ساماندهی کیفیت وضع موجود
تبیین راهکارهای اجرایی دانشکده معماری پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران با تاکید بر آسیب شناسی و ساماندهی کیفیت وضع موجود

سید غلامرضا اسلامی؛ سید یحیی اسلامی؛ رضا نقدبیشی

دوره 7، شماره 2 ، دی 1395

https://doi.org/10.30475/isau.2017.62029

چکیده
  پژوهش حاضر با توجه به تغییرات در ساختار مدیریتی دانشکده هنرهای زیبا که منجر به تبدیل وضعیت قبلی به پردیس گردید و با هدف تهیه ی طرح جامعی که در سه حوزه ی مدیریت اجرایی، میانی و راهبردی در سه مرحله ی زمانی ...  بیشتر
سازوکار داوری و سنجش طراحی در آموزش معماری پیشنهاد مدلی برای ارزیابی فرآیند و ارزشیابی طرح در تعامل استاد و دانشجو
سازوکار داوری و سنجش طراحی در آموزش معماری پیشنهاد مدلی برای ارزیابی فرآیند و ارزشیابی طرح در تعامل استاد و دانشجو

رضا سامه؛ عباسعلی ایزدی

دوره 5، شماره 2 ، دی 1393

https://doi.org/10.30475/isau.2015.61988

چکیده
  آموزش معماری در سطوح مختلف وجهی از آموزش عالی است که به دلیل نقش و جایگاه حرفه ای این رشته، از روش و فرآیند ویژه ای برخوردار است. در این راستا امر قضاوت و سنجش توانایی های دانشجویان موضوعی است که به تبع ...  بیشتر