@article { author = {Habibi, Kyoumars and Shieh, Esmaeil and Saidi, Mehdi}, title = {Assessing Environmental Qualities in the City Gateway and Prioritizing Them by Means of the Analysis Network Process}, journal = {Journal of Iranian Architecture & Urbanism(JIAU)}, volume = {10}, number = {1}, pages = {5-23}, year = {2019}, publisher = {Iranian Scientific Association of Architecture & Urbanism}, issn = {2228-589X}, eissn = {2645-7148}, doi = {10.30475/isau.2019.131418.}, abstract = {  The city gateway is one of most fundamental elements of spatial and physical structure of the city that has special functions and applications. The city gateway links the urban peripheral environment with its internal built environment that is like a domain and, as an urban space, different spatial and functional relationships are constituted in that. The study of urban spaces with their distinguished qualities in terms of dimensions of the scientific and executive foundations in urban planning is of special importance. The environmental qualities of the city gateway have different elements and components and have reciprocal interaction with each other and cannot be directly measured. The interaction of the mentioned elements reveals the intricate nature of the environmental quality of an urban gateway. The present paper is basic in terms of objective and its methodology is based on the mixed- method (quantitative- qualitative) research which specifies the environmental qualities in the space of city gateway and determines the amount of their importance and prioritization. Based on the obtained results, it was revealed that it can be said with 99 percent confidence that the use of term of city entrance is not conceptually correct and it is necessary to use the term of city gateway in the studies related to the urban planning. In the present paper, based on the scientific foundations of subject matter, some elements, norms and expertized measurements have been defined and the results obtained from the specification and determination of importance and prioritization of features of environmental qualities in the process of studies and organization of city gateway include respectively 1- environment, 2- functional, 3- time, 4- perceptual, 5- social, 6- landscape, 7- management, 8- spatial, 9- morphology and uniqueness.}, keywords = {City gateway,Assessing,environmental qualities}, title_fa = {سنجش کیفیت‌های محیطی در دروازه شهر و اولویت‌بندی آنها با استفاده از فرایند تحلیل شبکه‌ای}, abstract_fa = {دروازه شهر یکی از اصلی ترین اجزاء ساختار فضایی و کالبدی شهر است که از کارکردها و عملکردهای ویژه‌ای برخوردار می­باشد. دروازه شهر حد واسط و مفصل ارتباط دهنده محیط پیرامونی شهر و محیط انسان ساخت داخلی آن است که به حالت یک عرصه می­باشد و به عنوان یک فضای شهری روابط و مناسبات مختلف فضایی و کارکردی-عملکردی در آن جاری است. هر یک از فضاهای شهری با دارا بودن کیفیت­های منحصربه­فرد، مطالعه آنها از نظر ابعاد مبانی علمی و اجرایی در شهرسازی، دارای اهمیت قابل ملاحظه‌ای می­باشد. کیفیت­های محیطی دروازه شهر عناصر و اجزاء گوناگونی را در بر می­گیرند و روابط متقابلی میان آنها بر قرار است و به صورت مستقیم قابل اندازه گیری نیستند. بر هم کنش عناصر مذکور، ماهیت پیچیده­ کیفیت­های محیطی دروازه شهر را نشان می­دهد. این مقاله به لحاظ هدف از نوع بنیادی می­باشد و رویکرد روش­شناسی آن بر مبنای رویکرد آمیخته (کمی-کیفی) است که به تبیین کیفیت­های محیطی در فضای دروازه شهر و تعیین میزان اهمیت و اولویت­بندی آنها می­پردازد. براساس نتایج بدست آمده مشخص شد که با فاصله اطمینان 99 درصد می‌توان گفت که استفاده از اصطلاح ورودی شهر به لحاظ مفهومی درست نیست و لازم است در مطالعات شهرسازی از اصطلاح دروازه شهر استفاده شود. در این مقاله براساس مبانی علمی موضوع مورد مطالعه، برای سنجش نمایانگرهای کیفیت­های محیطی در دروازه شهر عنصر، هنجار و سنجه­های تخصصی تعریف شده است و نتایج بدست آمده از تبیین و تعیین اهمیت و اولویت­بندی نمایانگرهای کیفیت­های محیطی در فرایند مطالعات و ساماندهی دروازه شهر به ترتیب شامل 1- زیست بوم، 2- کارکردی، 3- زمان، 4- ادراکی، 5- اجتماعی، 6- منظر، 7- مدیریت، 8- فضایی، 9- ریخت شناسی و 10- یگانه‌تنی می‌‌باشد.}, keywords_fa = {دروازه شهر,سنجش,کیفیت‌های محیطی}, url = {https://www.isau.ir/article_87943.html}, eprint = {https://www.isau.ir/article_87943_7c32c92ea034b7e1f9efbadfabcd59eb.pdf} } @article { author = {Ghadiri Moghadam, Mahsa and Vaziri, Vahid and Sanayeayan, Hanieh and Rashid Kolvir, Hojjatollah}, title = {Performance Evaluation of the Passive Energy System (Trombe Wall and Conservatory) in Cold Climate for Energy Saving}, journal = {Journal of Iranian Architecture & Urbanism(JIAU)}, volume = {10}, number = {1}, pages = {25-36}, year = {2019}, publisher = {Iranian Scientific Association of Architecture & Urbanism}, issn = {2228-589X}, eissn = {2645-7148}, doi = {10.30475/isau.2019.87945}, abstract = {In the recent century, due to the reduced energy consumption and excessive use of non-renewable resources in the building sector, passive solar heating is one of the architectural design strategies for efficient energy use. Trombe wall and Greenhouse are the most important passive systems. This project, by conducting field-laboratory studies, evaluated the energy consumption in five different models from the combination of a Trombe wall a the Greenhouse with a chamber in the first and second six months of the year in the cold climate of Ardabil city. In this research, the idea is not to consume, but to use green energy and minimize energy consumption through the absorption of renewable energy in the building, in this regard; architectural design can play a very important role. This research is semiexperimental and uses a simulation research method. In order to achieve the goals of the project, the Design Builder software has been used to analyze the conditions. According to the studies, it is realized that with the installation of the Trombe wall with window and adding shading to the southern side of the building, the average temperature will be 20/67°C in the winter and 22/84°C in summer, and the comforttemperature will be 18-22°C in all months of the year. We can also receive a enough daylight during the day and we can achieve environmental sustainability and reduce costs apart from achieving comfort in the environment, and reducing non-renewable energies.}, keywords = {energy consumption,Static systems,Trombe wall,Greenhouse systems}, title_fa = {ارزیابی عملکرد سیستم های ایستای انرژی (دیوار ترومپ و پدیده گلخانه ای) بر میزان مصرف انرژی ساختمان در اقلیم سرد}, abstract_fa = {در دهه های اخیر به دنبال افزایش مصرف انرژی و استفاده بیش از حد از منابع تجدیدناپذیر در بخش ساختمان، گرمایش خورشیدی ایستا یکی از استراتژی های طراحی معماری برای استفاده کارآمد از انرژی می باشد. دیوار ترومپ و پدیده گلخانه ای از مهمترین سامانه های ایستا می باشند. این پروژه طی مطالعات آزمایشگاهی-میدانی به سنجش میزان تأمین انرژی در پنج حالت متفاوت از ترکیب دیوار ترومپ و پدیده گلخانه با اتاقک مورد نظر درشش ماه اول و دوم سال در اقلیم سرد وکوهستانی شهر اردبیل پرداخته است. حالت های مورد بررسی عبارتند از : اتصال دیوار ترومپ، اتصال پدیده گلخانه، اتصال ترکیب دیوار ترومپ و پدیده گلخانه، اتصال دیوار ترومپ و پنجره و اتصال دیوار ترومپ و پنجره و سایه بان به اتاقک مذکور. دراین پژوهش منظور عدم مصرف نیست بلکه هدف به کارگیری انرژی سبز و به حداقل رساندن مصرف انرژی از طریق جذب انرژی های تجدیدپذیر درساختمان می باشد که در این خصوص طراحی معماری می تواند نقش بسیار مهمی را داشته باشد. این پژوهش بصورت نیمه تجربی بوده و روش تحقیق شبیه سازی است. در راستای دستیابی به اهداف پروژه از نرم افزار تحلیل گر دیزاین بیلدراستفاده شده است . با توجه به جستار حاضر می توان دریافت که ازمیان گزینه های مختلف بکارگیری دیوار ترومپ وپدیده گلخانه ای، تعبیه دیوار ترومپ و سایه بان همراه با پنجره های مناسب در جداره جنوبی ساختمان با کسب امتیاز 25/83 دارای بهترین عملکرد در تأمین انرژی می باشد: میانگین دمای 20/67 درجه سانتیگراد در زمستان و میانگین دمای 22/84 درجه سانتیگراد در تابستان و دمای آسایش ( 18 تا 22 درجه سانتیگراد) در تمام ماه های سال و دریافت نور روز مناسب از شرایط این انتخاب می باشد. بنابراین با حفظ شرایط آسایش محیطی وکاهش مصرف انرژ یهای تجدیدناپذیر می توان در راستای دستیابی به پایداری زیست محیطی و همچنین کاهش هزینه ها قدم برداشت.}, keywords_fa = {مصرف انرژی,سامانه های ایستا,دیوار ترومپ,سیستم گلخانه,سایه بان}, url = {https://www.isau.ir/article_87945.html}, eprint = {https://www.isau.ir/article_87945_7dd06851f0b0a914a775dfab60ddc86c.pdf} } @article { author = {Yazdanfar, Seyyed Abbas and Naserdoost, Zohreh}, title = {Changes of Lifestyle and Physical Patterns of Houses and their Reciprocal Influences (Case Study: Maragheh City)}, journal = {Journal of Iranian Architecture & Urbanism(JIAU)}, volume = {10}, number = {1}, pages = {37-60}, year = {2019}, publisher = {Iranian Scientific Association of Architecture & Urbanism}, issn = {2228-589X}, eissn = {2645-7148}, doi = {10.30475/isau.2019.90968}, abstract = {house is an environment for the formation of social activities to satisfy a part of physical and mental requirements. By observing the contemporary design construction industry, it is easy to notice the absolute ignorance toward behavioral, cultural and residential patterns of users. By considering this problem, the main purpose of this paper is to emphasize on the role of behavioral patterns, lifestyle and user’s culture in their housing patterns as one of the most important tools of understanding the behavior of residents. In addition, due to the changes in the lifestyle and human’s needs, the housing patternshave also evolved and have resulted in new spatial arrangements. This research examines the changes in housing pattern and people’s lifestyle in “Maragheh” over time Zand era to today. In this article methodology of research in literature review section is descriptive-analytical method and in field studies by qualitative method, 32 houses were reviewed and interviewed with fifty inhabitants, a semi-structured questionnaire and an anthropological questionnaire with interview analysis. The relationship of lifestyle tobody structure is explained. And results shows that for proper design houses in each area, we need to probe that area’s people’s lifestyle, behavioral patterns and daily and annual activities properly. Also probation of their housing patterns.}, keywords = {Lifestyle,Physical pattern,Spatial arrangements,Maragheh housing pattern,Behavioral Pattern}, title_fa = {تغییرات شیوه زندگی و الگوی کالبدی خانه و تاثیرات متقابل آنها از دوران زندیه تا امروز(مطالعه موردی: شهرستان مراغه)}, abstract_fa = {خانه محیطی برای شکل گیری فعالیت های فردی و اجتماعی به منظور تأمین بخشی از نیازهای مادی و غیرمادی افراد می باشد. در عصر حاضر الگوی فرهنگی و رفتاری در طراحی فضاهای مسکونی به عنوان مؤثرترین مؤلفه شکل گیری فعالیت های عمومی مردم، نادیده گرفته می شود. با بیان این مشکل هدف اصلی این پژوهش توجه به تأثیر فرهنگی و به تبع آن شیوه زندگی به عنوان یکی از مهمترین ابزارهای درک رفتار ساکنین بر الگوی کالبدی مسکنمی باشد. با تغییرات فرهنگی، نیازها و شیوه زندگی، الگوی رفتاری ساکنین نیز در خانه ها دچار تحول گشته و سازماندهی فضایی متفاوتی را به وجود آورده است. این پژوهش تغییرات سازماندهی فضایی و شیوه زندگی در مسکن مراغه و تأثیرات متقابل آ نها را از زندیه تا امروز مورد بررسی قرار می دهد. روش تحقیق در این تحقیق به صورت ترکیبی بوده که در بخش مرور ادبیات با روش توصیفی-تحلیلی و در بخش مطالعات میدانی با روش کیفی، با بررسی و برداشت 32 خانه و مصاحبه با پنجاه نفر از ساکنین به صورت تصادفی و پرسشنامه نیمه ساختاریافته و در حوزه مردم شناسانه با تجزیه و تحلیل مصاحبه ها، ارتباط شیوه زندگی با ساختار کالبدی تبیین شده و از آنجا که شهر مراغه برای این کار انتخاب شده است نوع مطالعه موردی در نظر بوده است و نتایج نشان می دهد که در هر منطقه، شیوه زندگی ساکنین آن منطقه شامل الگوهای رفتاری، فعالیت های روزانه و سالانه، الگوی مسکن منطقه و تغییرات آن در طول زمان، رعایت حریم بخش های مختلف خانه، توجه به مفاصل ارتباطی فضاها و ارتباط با طبیعت مؤلفه های تأثیرگذار در طراحی خانه ها هستند.}, keywords_fa = {شیوه زندگی,الگوی کالبدی,سازماندهی فضایی,الگوی مسکن مراغه,الگوی رفتاری}, url = {https://www.isau.ir/article_90968.html}, eprint = {https://www.isau.ir/article_90968_63faaf5868a6f9758b0c933d690f6fe6.pdf} } @article { author = {Yaran, Ali and Wahdattalab, Masoud and Mohammadi Khoshbin, Hamed}, title = {The Aesthetic Preferences of Porosity in Façades with Traditional Architecture Pattern (Case Study: Tabriz Historical Houses)}, journal = {Journal of Iranian Architecture & Urbanism(JIAU)}, volume = {10}, number = {1}, pages = {61-77}, year = {2019}, publisher = {Iranian Scientific Association of Architecture & Urbanism}, issn = {2228-589X}, eissn = {2645-7148}, doi = {10.30475/isau.2019.90965}, abstract = {The pluralism of contemporary era in styles and creation of different artworks has led to various and sometimes contradictory definitions in aesthetics. As a result, aesthetic criteria have become disarranged. Aesthetic criteria, make measure and differentiate possible and therefore it is important to define and identify it. The purpose of his research is to study the effect and relation between porosity quantative measure and observer’s aesthetic preferences in architectural façades. In this research, after literateure review, using preferences studies’ methods in empirical aesthetic approach, 320 subjects were tested. The participants scored 32 visual representations made from 8 main façade of Tabriz historic houses with targeted manipulation. Aesthetic of porosity is investigated and analyzed, based on scores given to each visual stimulus. Based on the findings, the porosity According to research findings, it can be concluded that porosity, as a visual property, influences the aesthetic preferences of architectural façades and in a certain amount and range, increases preferences and appreciation. This property can also serve as a scale for aesthetic assessment and evaluation of the architectural façades and also function as an architectural strategy in designing façades.}, keywords = {porosity,Architectural façades,Aesthetic Preference,Empirical Aesthetic}, title_fa = {ترجیحات زیبایی شناختی پروخالی در جداره های با الگوی معماری سنتی (مطالعه موردی: خانه های تاریخی تبریز)}, abstract_fa = {کثرت گرایی دوران معاصر در شکل گیری سبک ها و آثار مختلف هنری، به تعاریف متنوع و گاه متناقض از زیبایی شناسی منجر گردیده و درنتیجه شاخص های زیبایی شناسی دچار به هم ریختگی شده است. سنجه زیبایی شناختی، امکان سنجش، تفکیک و ارزیابی را فراهم می آورد و تعریف و شناسایی آن ها اهمیت دارد. هدف از این پژوهش، بررسی تأثیر و رابطه بین میزان عددی پروخالی و ترجیحات بصری در جداره خارجی معماری (نَما) می باشد .در این راستا، پس از بررسی ادبیات موضوع، با استفاده از روش های بررسی ترجیحات در رویکرد زیبایی شناسی تجربی، 320 نفر مورد آزمون قرار گرفتند. این افراد به 32 نمایه بصری که از 8 جداره اصلی از خانه های تاریخی تبریز با تغییر و دستکاری هدفمند تولید گردید، از طریق آزمون های تجربی، نمرات ترجیحاتی دادند. براساس نمرات داده شده به هر جداره، پروخالی بر مبنای ترجیحات مخاطب در جداره های خارجی بررسی و تحلیل گردید. با توجه به یافته های پژوهش می توان این گونه نتیجه گیری نمود که « پروخالی» به عنوان یک مؤلفه بصری در ترجیحات زیبایی شناختی از جداره خارجی تأثیرگذار است و در یک بازه مطلوبیت، باعث افزایش ترجیحات و پسندیدگی می گردد. این مؤلفه بصری می تواند به عنوان یک معیار در سنجش و ارزیابی های زیبایی شناسانه از جداره های معماری و همچنین راهکار معمارانه در طراحی جداره های خارجی کاربرد داشته باشد.}, keywords_fa = {پروخالی (تَخَلخُل),جداره های معماری,ترجیحات زیبایی شناختی,زیبایی شناسی تجربی}, url = {https://www.isau.ir/article_90965.html}, eprint = {https://www.isau.ir/article_90965_252a552e07e1665ed02eaf75247d0442.pdf} } @article { author = {Goudini, Javad and Vafamehr, Mohsen}, title = {A Comprehensive Concept of Architecture in the Study of Industrial Complexes Based on Systems Theory Approach}, journal = {Journal of Iranian Architecture & Urbanism(JIAU)}, volume = {10}, number = {1}, pages = {79-93}, year = {2019}, publisher = {Iranian Scientific Association of Architecture & Urbanism}, issn = {2228-589X}, eissn = {2645-7148}, doi = {10.30475/isau.2019.97131}, abstract = {The present article mentioned that our architecture knowledge of industrial complexes (in comparison to the other kind of buildings and complexes) is limited. Apart from the lack of architectural research on industrial complexes, another major challenge in this field is the reductionist nature of their architecture definitions proposed in prior researches. Therefore, the goal of this article is to provide a comprehensive concept of architecture in these complexes. The study is based on systems theory as a holistic approach as well as primary and secondary categories of Smith Capon (meaning, function, form, spirit, construction and context). The research method was reflecting on Persian and English words related to industrial complexes such as industry, production and so on. The collected data is analyzed by logical reasoning. The results confirmed that these categories, their interactions and their periphery, as three general structural features of systems, can create a comprehensive boundary between the architecture of industrial complexes and the architecture of other complexes.}, keywords = {Architecture,industrial complexes,Systems theory approach,Six Categories of Smith Capon}, title_fa = {ارائه تعریفی جامع از معماری در بررسی مجموعه های صنعتی با نگرش سیستمی}, abstract_fa = {نوشتار حاضر حاکی از آن بوده که دانش ما از معماری مجموعه های صنعتی (نسبت به دیگر کاربری ها)، محدود است. جدا از کم بودن پژوهشهای معماری در خصوص مجموعه های صنعتی، یکی دیگر از چالش های کلیدی این عرصه، جزءگرایی یا تقلیل یافتن چیستی معماری آنها در تحقیق های پیشین است. لذا مقاله پیش رو با هدف ارائه تعریفی کل گرا و تمامیت خواه از معماری چنین مراکزی تدوین شده و کوشیده است تا براساس نگرش سیستمی وبراساس مقولات ششگانه کاپون (معنا، کارکرد، شکل، انگیزه، ساخت و بافت)، پاسخی مناسب در این باره بیابد. این مقاله درصدد بوده تا ازطریقِ تأمل بر واژه های فارسی و انگلیسی مرتبط با مجموعه های صنعتی به تعریف کل گرای خود نزدیک شود. گردآوری اطلاعات این تحقیق به شیوه کتابخانه ای و تحلیل آنها با کمک گرفتن از راهبرد استدلال منطقی محقق شده است. نتایج مؤید آن است که مقولات ششگانه، تعاملات میان آنها و محدوده پیرامونی آنها، به مثابه سه مشخصه ساختاری عموم سیستم ها، می توانند مرز مشخصی میان معماری مجموعه های صنعتی با معماری دیگر مجموعه ها ایجاد نمایند. به عبارت دیگر، هر تلاش برای معرفی معماری صنعتی بدون درنظرگرفتن این سه مشخصه از کلیت و جامعیت تعریف فاصله می گیرد.}, keywords_fa = {معماری,مجموعه های صنعتی,نگرش سیستمی,شش مقوله کاپون}, url = {https://www.isau.ir/article_97131.html}, eprint = {https://www.isau.ir/article_97131_fcdd452a8f7456956381938921951018.pdf} } @article { author = {Alborzi, Fariba and Habib, Farah and Etessam, Iraj}, title = {An Essay on Light and its Instances in Iranian Architecture; an Approach to Meaning in Architecture}, journal = {Journal of Iranian Architecture & Urbanism(JIAU)}, volume = {10}, number = {1}, pages = {95-111}, year = {2019}, publisher = {Iranian Scientific Association of Architecture & Urbanism}, issn = {2228-589X}, eissn = {2645-7148}, doi = {10.30475/isau.2019.87948}, abstract = {Light plays a profound role in evoking meaning through architectural spaces. This has been strikingly manifested in the architecture of religious monuments particularly in mosques. From long ago, architects and builders have been exploring lighting effects reflected in many mosques and religious monuments, while figuring out the created meaningful visual effects in such architectural spaces. From an insightful perspective influenced by Islamic teachings, Iranian architects consider light a spirit casted on the structure to create a meaningful depiction. This paper attempted to examine how the concept of light in Quran has influenced the Iranian architectural style. It is assumed that implications from Quranic verses portray a transition from darkness to light and the contrast between light and dark, which can be considered a valuable role-model in the Iranian architecture. The research methodology involved an interpretivequalitative approach, and content analysis of Quranic scripture. The results of research indicate that the contrast of light and darkness, as well as involvement of light and shadow (dark) in architecture and the guidance through darkness to the light are amongst valuable concepts manifested in Iranian architecture, the concepts which are repeatedly referred to in Quranic instructions and have been of a great value in creating spiritual space. Light and shadow function as an allegory of the two valuableconcepts of light and darkness in Quran, and guidance from shadows (darkness) to light, besides physical and spiritual aspects, is semantically worthy of consideration.}, keywords = {light,Quran,Architecture,Architecture of religious spaces,Iranian mosques,Meaning in architecture}, title_fa = {جستاری پیرامون نور و مصادیق آن در معماری ایرانی؛ رهیافتی بسوی معنا در معماری}, abstract_fa = {نقش نور در تداعی معنا در فضاهای معماری قابل تأمل است و این مهم در معماری فضاهای مذهبی به ویژه مساجد به گونه ای درخور توجه تجلی یافته است. از دیرباز در بسیاری از مساجد و اماکن مذهبی توجه معماران و سازندگان بنا به نور و چگونگی ورود، تابش و انعکاس آن از مداخل ایجاد شده در بنا و توجه به جلوه های معنایی که با جهت دهی به نحوه ورود نور در فضای معماری انعکاس یافته اند بوده است. معمار ایرانی با نگاهی اندیشمندانه و متأثر از بینش اسلامی، نور را چون روحی بر این کالبد تابانیده است تا به آن جلوه ای معنایی ببخشد. در این پژوهش هدف آن است که نور در قرآن و تأثیری که نگاه قرآنی بر معماری ایرانی داشته است مورد بررسی قرار گیرد. فرضیه پژوهش بیان می دارد که از نمودهای برگرفته از آیات قرآن، گذر از تاریکی به نور و تقابل نور و تاریکی است که به عنوان یکی از مصادیق ارزشمند در معماری ایران مورد استفاده قرار گرفته است. روش انجام پژوهش، کیفی با رویکرد تفسیری می باشد و از روش تحلیل محتوای متن در برداشت از آیات قرآن استفاده شده است. نتایج پژوهش بیانگر آن است که تقابل نور و تاریکی و حضور نور و سایه (تاریکی) در معماری و هدایتگری از تاریکی به روشنایی از مفاهیم و معانی ارزشمندی است که در معماری ایرانی نمود یافته است و در تعالیم قرآنی نیز بارها و بارها به آن ها اشاره شده است و در ایجاد فضایی معنوی نقش درخور توجهی را ایفا نموده اند. نور و سایه تمثیلی از مفاهیم ارزشمند نور و ظلمت در قرآن است و هدایتگری از سایه (تاریکی) به نور علاوه بر جنبه های فیزیکی و کالبدی، از دیدگاه معنایی نیز درخورتامل است.}, keywords_fa = {نور,قرآن,معماری,معماری فضاهای مذهبی,مساجد ایرانی,معنا در معماری}, url = {https://www.isau.ir/article_87948.html}, eprint = {https://www.isau.ir/article_87948_66eab33549a1c4dcb56ff0bf1f30520e.pdf} } @article { author = {Mousavi, Mohammadhamed and Afzalian, Khosrow}, title = {Morphological Analysis of Modern Residential Architecture in Turkey and Iran (Case Study: Chankaya Palace and Sa'ad Abad Palace)}, journal = {Journal of Iranian Architecture & Urbanism(JIAU)}, volume = {10}, number = {1}, pages = {113-126}, year = {2019}, publisher = {Iranian Scientific Association of Architecture & Urbanism}, issn = {2228-589X}, eissn = {2645-7148}, doi = {10.30475/isau.2019.97167}, abstract = {In the face of the arrival of modernism in the Middle East, the first achievement of the Republic of Turkey led by Mustafa Kemal Ataturk was disconnection from the visual symbolic past. Turkey succeeded in rebuilding itself and became a role model for its neighbor, including Iran during the Pahlavi regime. Thus, the impact of modernism on the symbolic and visual structures of the past is particularly important. Therefore, the influence of Cubic architecture on the avant-garde architecture of these two leaders isessential. The current paper aims at investigating this process and its roots. This is a qualitative comparative analytical research method with a morphological analysis strategy. Data was collected with reference to library sources. For morphological analysis and comparative study, Saad Abad and Chankaya palaces were selected. Then, the indices were determined and compared. The results show that theintercultural exchanges in the twentieth century significantly transformed the urban and residential culture in Iran and Turkey. Therefore, one cannot speak of producing "universal" pure architecture in an abstract space far from the influence of local conditions or of pure "local" architecture while one place is entirely dependent on other places. Saad Abad and Chankaya are not just influenced by local or universal architecture but rather influenced by the impact of the locally and universally features. Therefore, the morphological comparison of Saad Abad and Chankaya palaces is more than the content of the cubic architecture. It is not merely a modernist imitation of Western architecture, and the past (local) architectural traditions of these countries have not been completely abandoned, and in fact they have been interconnected or compatible with the traditional and modern concepts and forms.}, keywords = {Residential Architecture,Sa'ad Abad Palace,First Pahlavi,Chankaya Palace,First republic}, title_fa = {تحلیل مورفولوژیک معماری مسکونی مدرن در کشورهای ترکیه و ایران (نمونه موردی: کاخ چانکایا و کاخ سعدآباد)}, abstract_fa = {بعد از ورود مدرنیسم به خاورمیانه کشورهای این منطقه در مواجهه با این موج، موجب شد تا قطع ارتباط با گذشته نمادین و بصری، نخستین دستاوردی شود که جمهوری ترکیه به رهبری مصطفی کمال آتاترک به دست آورد. ترکیه در ساختن دوباره خود موفق بود و الگویی برای همسایه اش ایران، در دوره پهلوی اول شد. از این رو بررسی، تأثیر مدرنیسم بر ساختارهای گذشته نمادین و بصری از اهمیت خاصی برخوردار است. لذا تأثیر معماری کیوبیک برکاخ های آوانگارد این دو رهبر امری ضروری است. این نوشتار بر آن است این فرآیند و ریشه های آن را مورد مطالعه قرار دهد. روش تحقیقپژوهش از نوع کیفی و بر پایه شیوه تحقیق تحلیلی تطبیقی و با راهبرد تحلیل مورفولوژیک انجام گرفته است. گردآوری اطلاعات از طریق مطالعات کتابخانه ای صورت گرفته است. جهت تحلیل موفولوژیک و بررسی تطبیقی، کاخ سعدآباد و کاخ چانکایا انتخاب شدند. سپس شاخص های مورد نظر، جهت مقایسه تعیین و بررسی ها انجام گرفت. نتایج پژوهش نشان می دهد، تبادلات فرهنگی متقابل در قرن بیستم به طور قابل توجهی موجب تبدیل و تغییر فرهنگ شهری و مسکونی در ایران و ترکیه شده بود. بطوری که نمی توان از تولید معماری خالص "جهان شمول" در یک فضای انتزاعی به دور از تأثیر شرایط محلی و یا از معماری خالص"محلی" حرف زد در حالی که که یک مکان به مکان های دیگر به طور کامل وابسته است. کاخ های سعدآباد و چانکایا صرفاً متأثر از معماری محلی یا جهان شمول نیستند بلکه این بناها تحت تأثیر ویژگی های توأمان محلی و جهان شمول شکل گرفته اند. لذا مقایسه مورفولوژیک کاخ های سعدآباد و چانکایا، بیشتر از آنکه تبعیت از محتوای معماری کیوبیک داشته باشد، صرفاً تقلیدی تجددگرا از معماری غرب نبوده و سنت گذشته معماری(محلی) این کشورها کاملاً کنار گذاشته نشده و به واقع در نمونه های بررسی شده مفاهیم و فرم های سنتی و مدرن برهم منبطق یا باهم سازگارشده اند.}, keywords_fa = {معماری مسکونی,کاخ سعدآباد,پهلوی اول,کاخ چانکایا,جمهوری اول}, url = {https://www.isau.ir/article_97167.html}, eprint = {https://www.isau.ir/article_97167_95a81f07fdd6fe54c66f82f2158dccda.pdf} } @article { author = {Ashraf Ganjouei, Mohammad Ali and Saghafi, Mahmoud Reza and Iranmanesh, Mohammad}, title = {The Influence of Visual Stimulus Diversity on Students' Creativity at Architectural Design Studio 1}, journal = {Journal of Iranian Architecture & Urbanism(JIAU)}, volume = {10}, number = {1}, pages = {127-140}, year = {2019}, publisher = {Iranian Scientific Association of Architecture & Urbanism}, issn = {2228-589X}, eissn = {2645-7148}, doi = {10.30475/isau.2019.87944}, abstract = {Although there are different studies about the relation of within-domain and between domain stimuli with creativity, the impact of their variation has not been discussed. Moreover, there are just few studies concerning the relation between the different stimuli and divergent and convergent thinking in architecture students. The main purpose of this paper is to investigate the effect of stimuli variation on students’ creativity as well as divergent and convergent thinking. In these experiments, between-domain and within-domain stimuli are used simultaneously, consecutively and alone. Participants are architecture students in “Architectural Design I” at Shahid Bahonar University of Kerman. This course is their first design experience. The creativity of design products is scored. Judges grade originality and practicality foreach product. The outcomes are analyzed by ANOVA. The results demonstrate that variation has no effect on students’ creativity. divergent thinking and novelty are improved by using within-domain stimuli alone. In none of the experiments the practicality and convergent thinking have been affected.}, keywords = {Visual stimuli,creativity,architecture education,Design studio teaching}, title_fa = {تأثیر تنوع محرک بصری در خلاقیت طراحی دانشجویان طرح یک معماری}, abstract_fa = {در حوزه خلاقیت، مطالعات متعددی در خصوص انواع محرک بین حوزه (تشابه ساختاری با مساله طراحی) و درون حوزه (مشابه با مساله طراحی) در مرحله ایده پردازی طراحی انجام شده است، با این وجود بررسی تأثیر تنوع یا عدم تنوع این نوع محرکها در خلاقیت دانشجویان چندان مورد توجه نبوده است. در کنار این موضوع، از آنجایی که هر نوع محرک بصری تأثیر متفاوتی در اندیشه واگرا و همگرا دارد در خصوص تفاوت این تأثیر در فرآیند طراحی دانشجویان، مطالعات محدودی انجام شده است. در این تحقیق، تأثیر تنوع محرک بصری در خلاقیت دانشجویان معماری و بر اندیشه های همگرا و واگرا مورد بررسی قرار می گیرد. در آزمونهای مورد نظر، محرک بین حوزه و درون حوزه به تنهایی و همین طور با هم (هم زمان یا با توالی زمانی) ارائه می شوند. آزمونها با دانشجویان درس طرح یک معماری در دانشگاه شهید باهنرکرمان صورت می گیرد. آنها اولین تجربه یک پروژه کامل طراحی را می گذرانند. سنجش خلاقیت از طریق ارزیابی محصول طراحی و نمرهای است که داوران به دو عامل "ابتکار " و "تحقق پذیری " می دهند. داده های حاصل توسط تحلیل واریانس بررسی میشود. نتایج حاکی از عدم تأثیر تنوع محرک در خلاقیت دانشجویان و تأثیر محرک درون حوزه به تنهایی، در ارتقاء ابتکار و تفکر واگرا است. هیچ کدام از انواع محرک دراندیشه همگرا و عامل تحقق پذیری تأثیر معناداری ندارند.}, keywords_fa = {محرک بصری,خلاقیت,آموزش معماری,کارگاه طراحی}, url = {https://www.isau.ir/article_87944.html}, eprint = {https://www.isau.ir/article_87944_87e1727f06088d4619d5e79309993fd7.pdf} } @article { author = {Shahabian, Pooyan}, title = {Combined Use of a Few Different Methods in Measuring the Walkability Potential of Urban Pathways}, journal = {Journal of Iranian Architecture & Urbanism(JIAU)}, volume = {10}, number = {1}, pages = {141-158}, year = {2019}, publisher = {Iranian Scientific Association of Architecture & Urbanism}, issn = {2228-589X}, eissn = {2645-7148}, doi = {10.30475/isau.2019.131810.}, abstract = {Walkability has a vital role in identification of space identity and understanding of environment quality, and for this reason it has attracted multiple theoreticians. Given the recent attempts of planners and designers for the encourage people to walk, several models and methods are provided to measure the walkability potential. But, each one only considers certain aspects of the pathways. The lack of comprehensiveness methods led to conducting this study in which a few methods and models such as, Space Syntax, SPACES, Pedestrian Discomfort, and PAWDEX method indices are combined together to provide a rather comprehensive method in assessment of the walkability which can be used in case studies. For this purpose, at first, the main pathways in BagheFerdos and Zaeferanie districts are studied (the case studies in this article) through the method of Space Syntax and then the elected pathway in each district is assessed based on the three other methods. Based on the Space Syntax theory, the sequence of spaces positioning next to each other has a direct impact on the way of using a particular space. According to the final obtained scores, the walkability potential of Fayazi street (the elected street in Baghe Ferdos district) is found to be more than Asef street (the elected street in Baghe Zaferanieh district). Each street requires its design advancement and unique planning. At the end of the article, some approaches are provided to achieve this goal.}, keywords = {Measuring,The walkability pot,Spaces,Pd,PAWDEX,Space Syntax,Urban pathways}, title_fa = {استفاده ترکیبی از چند روش در امکان سنجی قابلیت پیاده مداری معابر شهری}, abstract_fa = {پیاده مداری اهمیتی اساسی در ادراک هویت فضایی و دریافت کیفیت محیط دارد و به این لحاظ مورد توجه نظریه پردازان متعددی قرار گرفته است. با توجه به تلاش های اخیر برنامه ریزان و طراحان جهت تشویق مردم به پیاده روی، مدل ها و روش های بسیاری جهت امکان سنجی پیاده مداری معابر ارائه شده اما هر کدام تنها ابعاد خاصی از معابر را مورد بررسی قرار می دهند. جامع نبودن این روش ها موجب شد که در این پژوهش با تلفیق چند روش و مدل شامل: چیدمان فضا، ارزیابی کیفیت کالبدی مسیر، ارزیابی راحتی پیاده و شاخص های روش پادکس، رویکردی نسبتاٌ جامع در سنجش پیاده مداری تدوین گردیده و در نمونه موردی های پژوهش به کار گرفته شود. استراتژی این پژوهش استقرایی و روش پژوهش توصیفی است. نمونه های موردی در این تحقیق معابر محله های باغ فردوس و زعفرانیه منطقه یک تهران می باشد. نتایج تحقیق حاکی از این است که هرچند وضعیت پیاده مداری در خیابان آصف از محله زعفرانیه براساس سنجش توسط مدل های چیدمان فضا و روش راحتی پیاده بر اساس سطوح سرویس، وضعیت بهتری نسبت به خیابان فیضی از محله باغ فردوس دارد اما نتیجه حاصل شده از ترکیب چهار مدل، خیابان فیضی را در وضعیت بهتری می شناساند.}, keywords_fa = {قابلیت پیاده مداری,PAWDEX,Spaces,Pd,چیدمان فضا,معابر شهری}, url = {https://www.isau.ir/article_87946.html}, eprint = {https://www.isau.ir/article_87946_73d46577e8bd0fbe0da558e1584dfccc.pdf} } @article { author = {Rahmati Gavari, Romissa and Tahbaz, Mansoureh and Ghodousi Far, Seyed Hadi and Zare Mirakabad, Fatemeh}, title = {Centrality Criteria for Analyzing the Functional Layout of Space}, journal = {Journal of Iranian Architecture & Urbanism(JIAU)}, volume = {10}, number = {1}, pages = {159-173}, year = {2019}, publisher = {Iranian Scientific Association of Architecture & Urbanism}, issn = {2228-589X}, eissn = {2645-7148}, doi = {10.30475/isau.2019.97236}, abstract = {With the emergence of space syntax theory in architecture, the possibility of transforming architectural plans into graphs was created and then the graph theory was introduced as one of the main methods for analyzing the spatial layout. The centrality criteria is regarded as features which can be used for quantitative analysis of spatial layout. In this regard, the present research seeks to use the concepts contained in the centrality criteria for analyzing space relationships, especially in functional plans. For this purpose, the emergency department of hospitals is selected as one of the most functional applications. In order to analyze the emergency plan, it should be noted that there are some areas in which their relationship and spatial layout play a vital role in their performance. Thus, an emergency plan, which includes both the therapeutic and urgency domains, was developed in the present study in order to analyze the performance of these domains and their associated spaces. As a result, the spaces and existed domains were first encoded in the plan and then, the plan transformed into a graph by using the space syntax theory of the plan. In this regard, the Cytoscape software was used to calculate the centrality criteria. The results of the analysis indicates that using some centrality criteria, especially the criteria for the betweenness and closeness centrality, we are able to analyze the layout of the domains and their associated spaces in the plans.}, keywords = {Space syntax theory,Graph theory,Centrality criteria}, title_fa = {معیارهای مرکزیت جهت تحلیل چیدمان عملکردی فضا}, abstract_fa = {با پیدایش نظریة نحوفضا در معماری، امکان تبدیل پلانهای معماری به گراف به وجود آمد و به دنبال آن تئوری گراف به عنوان یکی از اصلی ترین روش ها جهت تحلیل چیدمان فضائی مطرح شد. از ویژگی های مطرح در تئوری گراف که می تواند جهت تحلیل کمی چیدمان فضایی به کار گرفته شود، معیارهای مرکزیت است. تحلیل چیدمان فضائی می تواند کارایی یک پلان را بالا برده و باعث ایجاد ارتباطات فضائی کاراتر گردد. انجام این تحلیل قبل از ساخت امکان ارزیابی طرح را فراهم می نماید. اهمیت این موضوع در پلان های عملکردی بیشتر است. در این راستا این پژوهش به دنبال استفاده از مفاهیم موجود در معیارهای مرکزیت جهت تحلیل روابط فضایی به خصوص در پلان های عملکردی می باشد. برای این منظور یکی از عملکردی ترین کاربری ها یعنی اورژانس بیمارستان ها انتخاب گردیده است. در تحلیل پلان اورژانس باید توجه کرد که نحوة ارتباط و چیدمان حوزه ها و فضاها نقش مهمی را در عملکرد اورژانس بازی می کنند. بنابراین در این پژوهش پلان یک اورژانس که دو حوزة درمانی تحت نظر و فوریت را دارا است جهت تحلیل عملکرد این حوزه ها و فضاهای مرتبط با آنها آورده شده است. در نتیجه ابتدا فضاها و حوزه های موجود در پلان کدگذاری شده و سپس با به کارگیری نظریة نحوفضا پلان به گراف تبدیل شده است. در این راستا برای محاسبة معیارهای مرکزیت از نرم افزار سایتواسکیپ استفاده شده است. نتایج حاصل از تحلیل نشان می دهد که به کمک برخی از معیارهای مرکزیت به خصوص معیارهای مرکزیت بینیت و نزدیکی می توان به تحلیل چیدمان حوزه ها و فضاهای مرتبط با آنها در پلان ها پرداخت.}, keywords_fa = {نحوفضا,نظریه گراف,معیارهای مرکزیت}, url = {https://www.isau.ir/article_97236.html}, eprint = {https://www.isau.ir/article_97236_bb6794ffa199091a09750c75ade3f0a3.pdf} } @article { author = {Alinejad Majidi, Sahar and Shaliamini, Vahid and Irani Behbahani, Homa and Zaimaran, Mohammad}, title = {Reflection of Intertextual Effects in Rereading the Contemporary Iranian Architecture}, journal = {Journal of Iranian Architecture & Urbanism(JIAU)}, volume = {10}, number = {1}, pages = {175-196}, year = {2019}, publisher = {Iranian Scientific Association of Architecture & Urbanism}, issn = {2228-589X}, eissn = {2645-7148}, doi = {10.30475/isau.2019.97237}, abstract = {The dualism of creativity and innovation versus impressionable, linkage and kinship among works have always been debated in art and architecture, especially after modernity. This research attempts to express the process of intertextuality and describes that architecture is not only created by relying on the ingenuity and dominance of the originality of the idea of the architect and not created suddenly, but it is created by instinctive fascination with the experience, method, effect and other tools of the artists. The architecture of adaptation and reading is broad; it is heterogeneous and never-ending in the works of others, and always in dialogue with another. In the process of intertextuality, our effort is to search for similarities and analogies of architectural works which should be attributed to the human desire to finding ancestry and origin, genealogy, and the term "kinship myth". Research is based on the defense of the hypothesis that architecture is a kind of discourse that speaks of the interconnectedness and kinship between works as opposed to the hegemony of singularity and uniqueness of the work. It is in the criticism of traditional critique that, in the body of their criticism, they attribute the value of the work to the originality of the idea and the product of its creator creative mind, and some works are downgraded to the level of a copy of the other works. But in the intertextual approach, no other text is merely unique, and it is certainly formed in the dialogue between the layers of the artist's mind and one or more previous texts. Research is applied in nature and relies on analytical-interpretive method. The extracted data were analyzed based on logical reasoning, the results of which are presented in graphs. The nature of research is an applied research and relies on the analytical-interpretive method. The extracted data were analyzed based on logical reasoning, the results of which are presented in graphs. Using the intertextual interpretive approach, the analysis of authentic opinions is focused on the concept of intertextual reading, and finally, several works of Iranian architecture are presented in order to recognize the reading and creating of intertextual architecture.}, keywords = {critique,intertextuality,Kinship,Originality,Contemporary Iranian Architecture}, title_fa = {چگونگی بازتاب جلوه های میان متنی در بازخوانش معماری معاصر ایران}, abstract_fa = {دوگانه انگاری خلاقیت و نووارگی در مقابل اثرپذیری، پیوندگونی و خویشاوندی میان آثار از بحث هایی است که به ویژه پس از مدرنیته همواره بر هنر و معماری سایه افکنده است. این پژوهش در تلاش است با رهیافت به فرآیند میان متنی بیان کند؛ معماری تنها با اتکا به نبوغ و چیرگی اصالت ایده ی معمار و به یکباره و ناگهانی خلق نمی شود بلکه در جذبه و کشاکشی غریزی با تجربه، روش، اثر و ابزارهای دیگر هنرمندان؛ قوام می یابد. معماری اقتباس وخوانشی گسترده، ناهمگون و بیپایان از آثار دیگران و همواره در گفت وگوی با دیگری است. از سوی دیگر در فرآیند میان متنی تلاشمان برای جست وجوی شباهت ها و قیاس آثار معماری با یکدیگر را باید به میل انسان به یافتن تبار، تبارشناسی و در اصطلاح یافتن اسطوره ی خویشاوندی اش نسبت دهیم. پژوهش در دفاع از این فرضیه بنا شده که معماری نوعی گفتمان است که از پیوندخوردگی و خویشاوندی میان آثار در تقابل با هژمونی یکتایی و منحصربفرد بودن سخن می گوید و در انتقاد از نقد سنتی است که در بدنهی انتقاداتشان ارزش اثر را به اصالت ایده، حاصل ذهن خلاقه ی آفریننده، نسبت می دهند و برخی آثار را تا سطح اثری کپی و فقط اقتباسی، تنزل می دهند . اما در رهیافت میان متنی هیچ متنی (اثری) دیگر فقط یکتا نیست و به طور حتم در گفتگوی میان لایه های ذهن هنرمند با یک یا چند پیش متن دیگر شکل یافته است. پژوهش با ماهیتی کاربردی و به روش تحلیلی - تفسیری می باشد. داده های مستخرج با تکیه بر استدلال منطقی مورد تحلیل قرار خواهند گرفت که نتایج آن در قالب جداولی ارائه خواهد شد. با رویکرد تفسیرگرای میان متنی به تحلیل آرای معتبر با محوریت مفهوم خوانش میان متنی می پردازیم و در نهایت تحلیل چند اثر از معماری ایران ارائه می شود، تا خوانش معماری میان متنی، به صورت کلّی بازشناخته شود.}, keywords_fa = {نقد,فرآیند میان متنی,خویشاوندی,اصالت و معماری معاصر ایران}, url = {https://www.isau.ir/article_97237.html}, eprint = {https://www.isau.ir/article_97237_17ddbc99e6859da35648d9bb2f2ee55a.pdf} }