@article { author = {Damyar, Sajad and Nari Ghomi, Masoud}, title = {User-Oriented Research within Design Studios: the Experience of Graduates' Design Studio Based on Vernacular Behavioral Patterns}, journal = {Journal of Iranian Architecture & Urbanism(JIAU)}, volume = {9}, number = {2}, pages = {119-137}, year = {2019}, publisher = {Iranian Scientific Association of Architecture & Urbanism}, issn = {2228-589X}, eissn = {2645-7148}, doi = {10.30475/isau.2019.87937}, abstract = {Following this awareness of users’ lost role after modern movement, some alternative proposals for architectural studio developed in recent decades to embrace real user have been systematically reviewed in order to prepare a basis for planning a more effective approach in training architectural students. In this research, these are  put in four categories: Idealistic Approach, Professional Approach, Participatory Approach and Specialist Research Approach. Then, a graduation studio program is introduced that has been designed under the forth mentioned type of new approaches. This studio method has been proposed to approach subjectivity of user and designer based on practical research about the ideal environment. This method was executed in the rural environment of Ilam and its results are presented here. In this method visual subjectivity expectations (identity) have been studied, but also all the people life details have been investigated in a regular structure. To have a systematic process for the project, a tri-fold model (developed by the authors) has been used to explore factors of subjectivity. It includes three axis (experience time, personal experience, experiencing) for exploring identity factors. In this research,  32 details have been investigated in three different conditions: First, physical absolute factors; second, the factors formed between the body and the social-behavioral facts; third, social-behavioral absolute factors. For each of the conditions, examples of projects done by graduate students of architecture have been shown. Finally, some housing designs by student based on identity factors have been presented.}, keywords = {User-Oriented Design Studio,Idealistic Approach,Professional Approach,Participatory Approach and Specialist Research Approach,Ilam Vernacular Architecture}, title_fa = {پژوهش کاربرمحور در آتلیة معماری: تجربة کارگاه طراحی ارشد براساس الگوهای رفتار ـ محیط بومی}, abstract_fa = {دوری طرّاحی از کاربر واقعی در دوران پس از مدرن و تلاش برای حلّ این معضل، در آموزش معماری منجر به روش­ها و رویکردهای نوینی در نیم قرن اخیر شده است که هرگز به جریان اصلی اموزش معماری تبدیل نشده­اند و همچنان در حاشیه مانده­اند؛ در اینجا این رویکردها نیز در چهار دسته (مواجهة ایده­آلیستی، مواجهة حرفه­ای، رویکرد مشارکتی و رویکرد پژوهش تخصّصی) شناسایی و معرفی شده­اند. محور اصلی این بحث، ورود پژوهش به صورت امر اصلی در آموزش معماری است. سپس به شرح برنامه­ریزی و تجربه­ی یک فرآیند کارگاهی برای تلفیق موضوع کار عملی کارگاه­های آموزشی دوره­ ی کارشناسی ارشد با یک مسأله­ی کاملاً پژوهشی یعنی «شناخت عوامل هویّت­بخش در معماری بومی» پرداخته شده است. برای ساماندهی برنامه، سعی شده است که روشی برای جستجوی عوامل هویّت‌بخش معماری بومی در قالب الگوهای رفتار و محیط ارائه گردد و کار دانشجویان در روند تدوین این نظریه تعریف گردد. در این کار تجلّی ذهنیت افراد بومی بواسطه­ی ساختِ محیط یا تغییراتی که در محیط موجود ایجاد کرده­اند مورد مطالعه قرار می­گیرد. به این ترتیب که محیط­هایی که آثار کالبدی افراد بومی می­تواند در آن موجود باشد در چهار دسته معرفی شده (مسکن روستایی، مسکن حاشیه نشینی، مسکن تجربی‌ساز، مسکن مهندسی‌ساز) و گروه­های دانشجویی برای مطالعه روی هر یک تعیین شده است. هر گروه موظف بوده در 48 حوزه که بر حسب نسبت‌های مختلف رفتار- ذهنیت- محیط و بر اساس تجارب مختلف زمانی تعیین شده به جستجوی عوامل هویّت­بخش در محیط انتخابی بپردازد و این یافته­ها مبنای طرّاحی یک واحد مسکونی هویّتمند قرار گیرد. برآیند کلّ گروه‌ها، تصویر نسبتاً کاملی از عوامل هویّت­بخش معماری بومی برای افراد بومی ایجاد می ­کند.}, keywords_fa = {آموزش کاربرمحور,مواجهة ایده‌آلیستی,مواجهة حرفه ای,رویکرد مشارکتی,رویکرد پژوهش تخصّصی,معماری بومی ایلام}, url = {https://www.isau.ir/article_87937.html}, eprint = {https://www.isau.ir/article_87937_5867a0cfb88e2c72de12135b016aa7eb.pdf} }