نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری معماری اسلامی، دانشکده معماری و شهرسازی. دانشگاه هنر اصفهان، اصفهان، ایران.
2 استادیار، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه هنر اصفهان، اصفهان، ایران.
3 استادیار، دانشکده هنر و معماری صبا، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران.
چکیده
در حوزه خلاقیت، مطالعات متعددی در خصوص انواع محرک بین حوزه (تشابه ساختاری با مساله طراحی) و درون حوزه (مشابه با مساله طراحی) در مرحله ایده پردازی طراحی انجام شده است، با این وجود بررسی تأثیر تنوع یا عدم تنوع این نوع محرکها در خلاقیت دانشجویان چندان مورد توجه نبوده است. در کنار این موضوع، از آنجایی که هر نوع محرک بصری تأثیر متفاوتی در اندیشه واگرا و همگرا دارد در خصوص تفاوت این تأثیر در فرآیند طراحی دانشجویان، مطالعات محدودی انجام شده است. در این تحقیق، تأثیر تنوع محرک بصری در خلاقیت دانشجویان معماری و بر اندیشه های همگرا و واگرا مورد بررسی قرار می گیرد. در آزمونهای مورد نظر، محرک بین حوزه و درون حوزه به تنهایی و همین طور با هم (هم زمان یا با توالی زمانی) ارائه می شوند. آزمونها با دانشجویان درس طرح یک معماری در دانشگاه شهید باهنرکرمان صورت می گیرد. آنها اولین تجربه یک پروژه کامل طراحی را می گذرانند. سنجش خلاقیت از طریق ارزیابی محصول طراحی و نمرهای است که داوران به دو عامل "ابتکار " و "تحقق پذیری " می دهند. داده های حاصل توسط تحلیل واریانس بررسی میشود. نتایج حاکی از عدم تأثیر تنوع محرک در خلاقیت دانشجویان و تأثیر محرک درون حوزه به تنهایی، در ارتقاء ابتکار و تفکر واگرا است. هیچ کدام از انواع محرک دراندیشه همگرا و عامل تحقق پذیری تأثیر معناداری ندارند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Influence of Visual Stimulus Diversity on Students' Creativity at Architectural Design Studio 1
نویسندگان [English]
- Mohammad Ali Ashraf Ganjouei 1
- Mahmoud Reza Saghafi 2
- Mohammad Iranmanesh 3
1 PhD. Candidate, Faculty of Architecture & Urban Design, Isfahan University of Art, Isfahan, Iran
2 Assistant Professor, Faculty of Architecture & Urban Design, Isfahan University of Art, Isfahan, Iran
3 3Assistant Professor, Faculty of Arts & Architecture, Shahid Bahonar University of Kerman, Kerman, Iran
چکیده [English]
Although there are different studies about the relation of within-domain and between domain stimuli with creativity, the impact of their variation has not been discussed. Moreover, there are just few studies concerning the relation between the different stimuli and divergent and convergent thinking in architecture students. The main purpose of this paper is to investigate the effect of stimuli variation on students’ creativity as well as divergent and convergent thinking. In these experiments, between-domain and within-domain stimuli are used simultaneously, consecutively and alone. Participants are architecture students in “Architectural Design I” at Shahid Bahonar University of Kerman. This course is their first design experience. The creativity of design products is scored. Judges grade originality and practicality for
each product. The outcomes are analyzed by ANOVA. The results demonstrate that variation has no effect on students’ creativity. divergent thinking and novelty are improved by using within-domain stimuli alone. In none of the experiments the practicality and convergent thinking have been affected.
کلیدواژهها [English]
- Visual stimuli
- Creativity
- Architecture education
- Design studio teaching