هانی حدادزادگان؛ زهراسادات زمردیان؛ محمد تحصیلدوست؛ شادی جامی
چکیده
مطالعات مختلف تایید میکنند که ارزیابی شاخصهای کیفیت محیطی داخلی، در کاربریهای حساسی مانند ساختمانهای درمانی، نقش مهمی را در حفظ سلامت، رضایت و بهبود بیماران ایفا میکند. تنوع نیازهای مختلف بهرهبرداران(بیمار، ...
بیشتر
مطالعات مختلف تایید میکنند که ارزیابی شاخصهای کیفیت محیطی داخلی، در کاربریهای حساسی مانند ساختمانهای درمانی، نقش مهمی را در حفظ سلامت، رضایت و بهبود بیماران ایفا میکند. تنوع نیازهای مختلف بهرهبرداران(بیمار، همراه بیمار و کارمندان)، شرایط فیزیولوژیکی و حساسیتهای ذهنی ایشان، اهمیت انتخاب روش مناسب مطالعه این کاربری را افزایش میدهد. هدف اصلی این پژوهش بررسی کیفیت محیط داخلی اتاق استراحت بیمار به منظور شناخت مهمترین شاخص کیفیت محیط داخلی تاثیرگذار بر رضایت کاربر و مقایسه شرایط محیطی با استانداردهای موجود در این زمینه است. در پژوهش حاضر از دو روش اندازهگیری میدانی دادههای فیزیکی و پرسشنامه رضایتمندی کاربر، برای سنجش کیفیت محیط داخلی بیمارستان استفاده شده است. سنجش کیفیت محیط داخلی عموما با استفاده از 4 شاخصهی اصلی حرارت، نور، صوت و کیفیت هوای داخلی مورد پژوهش قرار میگیرد. به این منظور در پنج بیمارستان واقع در شهر تهران 482 پرسشنامه از بیماران و همراهان بیمار، جمعآوری شد. اندازهگیری متغیرهای محیطی مانند دمای هوای خشک، رطوبت نسبی، شدت روشنایی، تراز شدت صوت، غلظت ذرات معلق، در فضای اتاق استراحت بیمار، به صورت همزمان با تکمیل پرسشنامه توسط کاربران مطابق با پروتکل های مشخص، توسط پژوهشگر انجام میشود. بر اساس نتایج، بیشترین مطابقت با استاندارد در کیفیت هوای داخلی و کمترین در کیفیت صوتی بر اساس استاندارد سازمان جهانی بهداشت مشاهده شده است. نتایج نشان دادهاند که همبستگی قابل توجهی بین دو شاخص حرارتی و نوری با کیفیت محیط داخلی به ترتیب به میزان 0/59 و 0/42 وجود دارد. این در حالی است که دو شاخص صوتی و کیفیت هوای داخل، باوجود میزان همبستگی بالا با کیفیت محیط داخلی (به ترتیب 0/62 و 0/67)، منبع داخلی دارند. مقایسهی فراوانی نمونههای موردی که در داخل محدودهی استاندارد دمایی (23-26 درجه سانتیگراد ) با سایر موارد، نشاندهندهی افزایش 11 درصدی نارضایتی کاربران به واسطه عدم رعایت این بازه است. با توجه به اینکه کیفیت صوتیِ غالب نمونههای موردی خارج از حد استاندارد است، لیکن 30 تا 40 درصد از کاربران، رضایت نسبی از وضعیت صوتی را گزارش کردهاند. کیفیت روشنایی نیز، با توجه به روشنایی بیشازحد استاندارد در غالب نمونههای موردی، میزان رضایت کاربران را به طور میانگین در بالاترین محدوده رضایت ثبت کرده است.