امین حبیبی؛ سارا رحمانی؛ مهسا سعیدی زاده؛ نگار مکاری
چکیده
منظر صوتی محرک احساسی است که کیفیت فضاهای مختلف را تحت تاثیر قرار میدهند. در باغ ایرانی صوت جزیی جداییناپذیر از ادراک فضایی تلقی میشود که بر رفتار افراد در فضا و به طور کلی کیفیت فضایی تاثیر دارد. ...
بیشتر
منظر صوتی محرک احساسی است که کیفیت فضاهای مختلف را تحت تاثیر قرار میدهند. در باغ ایرانی صوت جزیی جداییناپذیر از ادراک فضایی تلقی میشود که بر رفتار افراد در فضا و به طور کلی کیفیت فضایی تاثیر دارد. رشد شهرها و تراکم جمعیت سبب نادیده گرفتن این کیفیت منظر در فضا شده است. لذا این پرسش مطرح میشود که آیا باغهای ایرانی دارای الگوی صوتی مشخصی هستند و اگر چنین است آیا ارتباط معناداری بین ادرک فیزیکی و روانی صدا در این باغ ها وجود دارد؟ در این پژوهش چهارباغ دوره قاجار شیراز بررسی و الگوی منظر صوتی از آن استخراج گردید. در روش تحقیق با ترکیب راهبردهای کیفی و کمی از روش پیادهروی صوتی، تهیه پرسشنامه و آوابرداری استفاده شد. الگوی واحدی که همه باغهای مورد مطالعه از آن پیروی کردهاند تعادل بخشیدن به شدت صوت از طریق ایجاد کیفیت روان-تنی فضا بوده است. عناصر فیزیکی استفاده شده در هندسه فضایی باغها شاخصهای کیفیت ساز منظر صوتی هستند که در این مقاله رابطه معنادار بین این ادراک فیزیکی و ادراک روانی کاربران در باغ ایرانی تایید شد. بنابراین با وجود تغییر عناصر کالبدی شهرسازی در ایران معاصر نظیر خیابانکشیهای ایجاد شده و سر و صدای وسایل حمل و نقل، نقشه صوتی باغ ایرانی که از الگوی صوتی واحدی تبعیت میکند، نشان دهنده این مهم است که این کهن الگو میتواند همچنان به عنوان راهکاری حیاتی در طراحی پارکهای شهری مورد استفاده قرار گیرد.