وحید صدرام؛ سیده مهسا موسوی شیلگانی؛ سارا اسعدی جعفرآباد
چکیده
با افزایش پذیرش دانشجو در رشتهی معماری نسبت به گذشته، استادان معماری برای پیشبرد کارگاه طراحی نیازمند کمک دستیارانی هستند که غالباً از میان مدرسان مدعو انتخاب میشوند. ظاهراً برای انتخاب این دستیاران ...
بیشتر
با افزایش پذیرش دانشجو در رشتهی معماری نسبت به گذشته، استادان معماری برای پیشبرد کارگاه طراحی نیازمند کمک دستیارانی هستند که غالباً از میان مدرسان مدعو انتخاب میشوند. ظاهراً برای انتخاب این دستیاران محدودیتها و معیارهای روشنی وجود ندارد و استادان صرفاً با نظر شخصی و تجربی و با شناخت قبلی خود دستیار انتخاب میکنند. از سوی دیگر، برخی دانشآموختگان جدید معماری نیز بهدلیل کمبود کار در بازار حرفهای، بدون میل و استعداد شخصی، متقاضی دستیاری هستند. گاهی بیتوجهی یا اشتباه استادان در انتخاب یک دستیار مناسب، موجب نارضایتی دانشجویان کارشناسی معماری میشود. از این رو، سعی شده به معیارهای گزینش دستیار تدریس و مدرسان مدعو در دانشکدهی معماری دانشگاه حکیم سبزواری پرداخته شود. روش تحقیق این مقاله ترکیبی است و در دو بخش مطالعات کتابخانهای و زمینهای، از طریق مصاحبه و پرسشنامه انجام شده است. از طریق مصاحبه با استادان و پرسش از دانشجویان دورهی کارشناسی، و در ادامه، با مقایسه، تحلیل و تطبیق نظرها، چند معیار روشن بدست آمد و اولویتبندی شد. هدف از تحقیق حاضر آن است که از طریق استخراج معیارهای برجستهی مورد قبول استادان و دانشجویان معماری، تعریفی عملیاتی برای گزینش دستیاران استاد ارائه دهد تا استادان علاقهمند بتوانند انتخابهای شخصی و تجربی خود را با نتایج حاصل از این پژوهش ارزیابی نمایند و خطای کمتری داشته باشند.