معصومه جعفری؛ منوچهر طبیبیان؛ حسین بحرینی
چکیده
امروزه جهان یک گام اساسی از توسعه سنتی به سوی توسعه دانشپایه برداشته است. توسعه شهری دانشپایه یک موضوع بحث برانگیز در میان سازمانهای بینالمللی، مراجع ذیصلاح در شهرها و همینطور پژوشگران بوده ...
بیشتر
امروزه جهان یک گام اساسی از توسعه سنتی به سوی توسعه دانشپایه برداشته است. توسعه شهری دانشپایه یک موضوع بحث برانگیز در میان سازمانهای بینالمللی، مراجع ذیصلاح در شهرها و همینطور پژوشگران بوده است. آینده مناطق شهری خصوصا در کشورهای در حال توسعه به صورت روزافزون وابسته به ظرفیت تولید، جذب، حفظ و تقویت دانش است. پژوهش حاضر به واکاوی و یکپارچهسازی نظرات، الگوها و تجارب در رویکرد توسعه شهری دانشپایه به روش تحلیل کیفی محتوا میپردازد و از طریق طیف لیکرت و اولویتدهی توسط 20 کارشناس برجسته، مولفهها و شاخصهای توسعه شهری دانشپایه مشخص شده است. 6 مولفه اساسی برای بهبود شرایط و براساس نظرات کارشناسان بنا به چالشهای پیشروی توسعه شهری در ایران مطرح شد که اولین و مهمترین مولفه مدیریت دانشی و در ادامه اقتصاد دانش پایه در رتبه دوم ، فناوری و اطلاعات رتبه سوم ، محیط دانشی رتبه چهارم، کارکنان دانش رتبه پنجم و مکان دانش در رتبه آخر امتیازدهی شدهاند. در پایان با توجه به توسعه تکنوکراتیک و منسوخ در ایران، بهترین گزینه توسعه شهری دانشپایه است.