نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران

2 استادیارگروه معماری،واحد مشهد، دانشگاهﺁزاداسلامی،مشهد،ایران

چکیده

شناسایی ساختار مطلوب جلسات نقد و کرکسیون در آتلیه های معماری از ضرورت های یک ساختار آموزشی پیشرو و کارآمد محسوب می شود. هدف از پژوهش حاضر شناسایی میزان انطباق ساختار جلسات نقد و کرکسیون در آتلیه پژوهشی دانشگاه شهید بهشتی با ساختار پیشنهادی پژوهشگران فعال در این حوزه است. روش تحقیق پژوهش حاضر، اسنادی - پیمایشی و متکی بر فن تحلیل محتوا است. نمونه گیری در این پژوهش به شیوه هدفمند انجام شده است. آتلیه پژوهشی دانشگاه شهید بهشتی با توجه به رویکرد نوین آن در امر آموزش معماری به عنوان حجم نمونه مورد نظر انتخاب گردید. در این پژوهش برای تحلیل آماری داده های کمی از نرم افزار SPSS استفاده شده است. یافته های پژوهش حاکی از شناسایی ده مفهوم یا معیار اصلی در ساختار جلسات نقد و کرکسیون در آتلیه پژوهشی دانشگاه شهید بهشتی است. نتایج پژوهش نشان دهنده ارتباط مستقیم و معنادار میان ساختار جلسات نقد و کرکسیون در آتلیه پژوهشی دانشگاه شهید بهشتی با ساختار پیشنهادی پژوهشگران فعال در این حوزه بر اساس مفاهیم ده گانه شناسایی شده می باشد؛ به این مفهوم که جلسات نقد و کرکسیون در آتلیه پژوهشی دانشگاه شهید بهشتی برخوردار از چهارچوبی نظام مند و همگرا با ساختارهای موفق جهانی است. لذا به عنوان یک نمونه موفق داخلی با قابلیت تعمیم پیشنهاد می گردد. فرضیه حاکم بر پژوهش میزان این انطباق را در سطح متوسط ارزیابی کرده بود؛ ولیکن ضمن اثبات این فرضیه، مقدار ضریب همبستگی 674/0وجود رابطه مستقیم و در سطح بالاتر از متوسط را نیز تائید می نماید.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Comparative comparison of the structure of critique and correction sessions in the research studio of Shahid Beheshti University with the proposed structure of researchers active in this field

نویسندگان [English]

  • Nasrin Saljoughi 1
  • Vahid Ahmadi 2

1 Islamic Azad University, Mashhad, Iran

2 Assistant Professor.Department of Architecture, Mashhad Branch, Islamic Azad University, Mashhad, Iran

چکیده [English]

Identifying the optimal structure of critique and correction sessions in architectural studios is one of the necessities of a leading and efficient educational structure. The purpose of this study is to identify the degree of adaptation of the structure of critique and correction sessions in the research studio of Shahid Beheshti University with the proposed structure of researchers active in this field. The research method of the present study is documentary-survey and relies on content analysis technique. Sampling in this study was done in a purposeful manner. Shahid Beheshti University Research Atelier was selected as the sample size due to its new approach to architecture education. In this study, SPSS software was used for statistical analysis of quantitative data. The research findings indicate the identification of ten main concepts or criteria in the structure of critique and correction sessions in the research studio of Shahid Beheshti University. The results show a direct and significant relationship between the structure of critique and correction sessions in the research studio of Shahid Beheshti University with the proposed structure of researchers active in this field based on the ten concepts identified; In the sense that critique and correction sessions in the research studio of Shahid Beheshti University have a framework Systematic and convergent with successful global structures. Therefore, it is recommended as a successful internal example with generalizability. The research hypothesis assessed the extent of this compliance as moderate; However, while proving this hypothesis, it also confirms the value of the correlation coefficient of 0.674 above the average level.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Criticism
  • Correction
  • Architecture Studio
  • Architectural Design Training
  • Research Studio
  • Shahid Beheshti University