- افندی زاده و رحیمی (1388). اصول برنامه ریزی و مدلسازی حمل و نقل. انتشارات دانشگاه علم و صنعت ایران.
- انصاری، مجتبی؛ پورجعفر، محمدرضا؛ صادقی، علیرضا و حقیقتبین، مهدی (1388). بازشناسی انگارههای نظام بصری در محلات بافت فرسوده شهری، نمونه موردی: محله عباسی تهران. دو فصلنامه علمی- پژوهشی نامه معماری و شهرسازی. دانشگاه هنر. شماره دوم: 71-91.
- بحرینی، سید حسین(1377). فرایند طراحی شهری، تهران، دانشگاه تهران.
- بنیادی، ناصر (1391). سیر تحول در اندیشه مرمت شهری. نشریع علمی- پژوهشی هویت شهر. سال ششم. شماره دهم. 67-78.
- بهزادفر، مصطفی؛ مظفر، فرهنگ؛ راستبین، ساجد و معززی مهر طهران، امیر محمد (1391). ارتقای کیفیتهای محیطی گامی در جهت توسعه پایدار اجتماعی، نمونه موردی: بافت تاریخی جلفای اصفهان. نشریه علمی- پژوهشی ساخت شهر، شماره 20: 47- 56.
- بهزادی، غلامعلی؛ رضازاده، آزاده و نصری، فرزین (1395). کالیبره نمودن ضرایب جذب سفر برای کاربریهای جاذب سفر در ایران. پانزدهمین کنفرانس بین المللی مهندسی حمل و نقل و ترافیک، تهران، 1-13.
- پاکزاد، جهانشاه (1385). مبانی نظری و فرایند طراحی شهری، وزارت مسکن و شهرسازی، دبیرخانه شورایعالی شهرسازی و معماری. انتشارات شهیدی، تهران.
- پامیر سای (1389). آفرینش مرکز شهری، سرزنده اصول طراحی شهری و بازآفرینی. مترجم مصطفی بهزادفر.تهران: انتشارات علم و صنعت.
- تابان، محسن و پورجعفر، محمدرضا (1387). بازشناسی عوامل هویتی بافت تاریخی دزفول و کاربرد آنها در توسعه شهر. فضلنامه مدیریت شهری، شماره 22: 23-42.
- حبیبی، کیومرث؛ پوراحمد، احمد و مشکینی، ابوالفضل (1389). بهسازی و نوسازی بافتهای کهن شهری. تهران: نشر انتخاب.
- حکیم، مدیا و روشنعلی، فاطمه (1387). بررسی تجارب موفق بهسازی و نوسازی بافتهای فرسوده در جهان. اولین همایش بهسازی و نوسازی بافتهای فرسوده. مشهد.
- حناچی، پیروز (1386). بررسی تطبیقی تجارب مرمت شهری در ایران و جهان تهران: نشر سبحان نور.
- حناچی، پیروز و فدایینژاد، سمیه (1390). تدوین چارچوب مفهومی حفاظت و بازآفرینی یکپارچه در بافتهای فرهنگی- تاریخی. تهران: نشریه هنرهای زیبا، 46، 15-26.
- دویران، اسماعیل؛ مشکینی، ابوالفضل؛ کاظمیان، غلامرضا و علیآبادی، زینب (1390). بررسی مداخله در ساماندهی بافتهای فرسوده و ناکارامد شهری با رویکرد ترکیبی (نمونه موردی: محله زینبیه زنجان). تهران: مجله پژوهش و برنامهریزی شهری، سال دوم، 7: 71-90.
- راستبین، ساجد؛ جعفری، یاسر؛ دارم، یاسمن و معززی مهر طهران، امیرمحمد (1391).رابطه همبستگی بین کیفیتهای محیطی و تداوم حیات شهری در عرصههای عمومی، نمونه موردی: جلفای اصفهان. تهران: فصلنامه علمی- پژوهشی باغ نظر. سال نهم. 21: 35-46.
- رضایی، نعیمه و حناچی، پیروز (1394). میراث شهری بین سنت و مدرنیته. نمونه موردی: محله عودلاجان تهران. تهران: مطالعات معماری ایران. 7: 19-34.
- سلطانی، علی؛ سقاپور، طیبه؛ ایزدی، حسن و پاکشیر، عبدالرضا (1391). تولید سفرهای درون شهری و تأثیرپذیری از تنوع کاربری زمین. نمونه موردی: چهار محدوده مسکونی در شهر شیراز. مطالعات و پژوهشهای شهری و منطقه ای، سال سوم، شماره 12، 1-16.
- شماعی، علی و پوراحمد، احمد (1384). بهسازی و نوسازی شهری از دیدگاه علم جغرافیا. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
- طالبیان، محمد حسین (1383). میزگرد بحران بافتهای تاریخی و فرسوده شهری. تهران: ویژهنامه حفظ و احیای بافت تاریخی شهرها. ضمیمه شماره 61 شهرداریها.
- عسگری تفرشی، حدیثه؛ ادیبزاده، بهمن؛ رفیعیان، مجتبی و حسینی، سید ابراهیم (1389). بررسی عوامل محیطی موثر در نوسازی بافتهای فرسوده شهری به منظور افزایش امنیت محلی. نشریه هویت شهر، 6 (1): 39-50.
- علیپور، روجا؛ خادمی، مسعود؛ سنماری، محمد مهدی و رفیعیان، مجتبی (1391). شاخصههای کیفیت محیطی در شناسایی اولویتهای مداخله در محدوده بافت فرسوده شهر بندر لنگه. تهران: فصلنامه علمی- پژوهشی باغ نظر. سال نهم. 20: 13-22.
- عندلیب، علیرضا (1387). تجارب دفاتر نوسازی بافتهای فرسوده. تهران: سازمان نوسازی شهر تهران.
- قدیری، مجتبی (1388). دستورالعمل تهیه و بررسی طرحهای منظر شهری محلات فرسوده شهر تهران با رویکرد تحققپذیری طرحها. تهران: نشریه نوسازی سازمان نوسازی شهر تهران. سال اول: شماره 5.
- کاکاوند، الهام؛ براتی، ناصر و امینزاده گوهرریزی، بهرام (1392). سنجش تطبیقی تصویر ذهنی شهروند و شهرسازی به مفهوم کیفیت محیطی شهری (مطالعه موردی: بافت فرسوده شهر قزوین). فصلنامه علمی- پژوهشی باغ نظر، سال دهم، شماره 25: 101-112.
- کوچک خوشنویس، احمد میرزا (1383). میزگرد بحران بافتهای تاریخی و فرسوده شهری. تهران: ویژهنامه حفظ و احیای بافت تاریخی شهرها. ضمیمه شماره 61 شهرداریها.
- لطفی، سهند و زرگری مرندی، ابراهیم (1394). بازآفرینی شهری و بازتعریف معیارهای فرسودگی: آغازی بر مرمت شهری پایدار. دوماهنامه شهرنگار، شماره 58: 14-25.
- مدنیپور، علی(1384). طراحی فضای شهری؛ نگرشی بر فرایند اجتماعی و مکانی. ترجمه فرهاد مرتضایی. تهران، انتشارات پردازش و برنامهریزی شهری.
- مسعود، محمد؛ حجت، عیسی و ناسخیان، شهریار (1391). جایگاه اصالت در مرمت بافت. نشریه علمی- پژوهشی معماری و شهرسازی آرمانشهر. شماره 9: 271-283.
- مظفر، فرهنگ؛ مسعود، محمد و راستبین، ساجد (1391). ارزیابی تأثیرات کیفیتهای شهری در میزان شاخص سرمایه اجتماعی در بافتهای تاریخی (مطالعه موردی: محله جلفای اصفهان). دوفصلنامه علمی- پژوهشی مرمت آثار و بافتهای تاریخی- فرهنگی.شماره 4: 29-46.
- مظفر، فرهنگ و راستبین، ساجد (1390). مدلسازی و تحلیل جریان حرکت پیاده در بافتهای تاریخی با رویکرد احیا و پویایی اجتماعی. دو فصلنامه علمی- پژوهشی مرمت آثار و بافتهای تاریخی- فرهنگی. شماره 2: 31-53.
- معاونت و سازمان حملونقل و ترافیک شهرداری تهران (1392). مدلسازی و شبیه سازی تردد عابران پیاده در شهر تهران. تهران: معاونت مطالعات و برنامهریزی شهرداری تهران.
- منصوری، سید امیر (1383). میزگرد بحران بافتهای تاریخی و فرسوده شهری. تهران: ویژهنامه حفظ و احیای بافت تاریخی شهرها. ضمیمه شماره 61 شهرداریها.
- مهندسین مشاور باوند (1386). طرح تفصیلی منطقه 12. تهران: معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران.
- مهندسین مشاور پارس بوم (1390). طرح راهبردی- ساختاری توسعه و عمران شهر مناطق شهری تهران.
- Albrechts, L. (2004). Strategic (Spatial) Planning Reexamined. Environment and Planning B: Planning and Design. 3: 743-758.
- Al Gadhi & S.A.H., Mahmassani, H. (1991). Simulation of crowd behavior and movement: fundamental relations and application. Transp. Res. Rec. 1320, 260–268.
- Alonso, W. (1960). A Theory of the Urban Land Market, Papers and Proceedings of the Regional Science Association, Vol. 6, 149–158.
- Batey, P. (2000). Urban Regeneration in Britain: Progress, Principles and Prospects, International Symposium on Regeneration of City Down Town.
- Bates, J. (2000). History of Demand Modelling, in Handbook of transport modeling, ed. Hensher, D., Button, K., Pergamon, New York.
- Bellomo, N. & Dogbe, C. (2008). On the modelling crowd dynamics from scaling to hyperbolic macroscopic models. Mathematical Models and Methods in Applied Sciences. 18(supp01), 1317-1345.
- Blue, V. J. & Adler, J. L. (1999). Cellular automata microsimulation of bidirectional pedestrian flows. Transportation Research Record: Journal of the Transportation Research Board, 1678(1), 135-141.
- Bovy, P.H.L. & Stern, E. (1990). Route Choice: Wayfinding in Transport Networks. Studies in Operational Regional Science. Dordrecht: Kluwer Academic Publishers.
- Bradley, G.E. (1993). A proposed mathematical model for computer prediction of crowd movements and their associated risks. In: Smith, R.A., Dickie, J.F. (Eds.), Engineering for Crowd Safety. Elsevier, Amsterdam, pp. 303–311.
- Cervero, R. & Kockelman, K. (1997). Travel demand and the 3Ds: density, diversity, and design." Journal of Transportation Research Part D: Transport and Environment: 199-219.
- Clifton, K. J.; Singleton, P. A.; Muhs, C. D. & Schneider, R. J. (2016). Representing pedestrian activity in travel demand models: Framework and application. Journal of Transport Geography, Vol. 52:111-122.
- Clifton, K; Singleton, J.; Muhs, C. & Schneider, R. (2015). Development of a Pedestrian Demand Estimation Tool”, National Institute for Transportation & Communities, NITC-RR-677, 2015.
- Daly, P.N.; McGrath, F. & Annesley, T.J. (1991). Pedestrian speed/flow relationships for underground stations. Traffic Engineering and Control 32, 75–78.
- Division of Highway Safety Programs (2004). PEDESTRIAN FLOW MODELING FOR PROTOTYPICAL MARYLAND CITIES, Prepared for Maryland Department of Transportation, Hanover, MD.
- Doratli, N., Hoskara, S. O., & Fasli, M. (2004). An analytical methodology for revitalization strategies in historic urban quarters: a case study of the Walled City of Nicosia, North Cyprus. Cities, 21(4), 329-348.
- Gibson, J. J. (1979). The Ecological Approach to Visual Perception. Boston, Houghton Mifflin.
- Gibson, J. J. (1966). The Senses Considered as Perceptual Systems, Boston, Houghton Mifflin.
- Harvey, David (1985). The Urbanization of Capital, Basil Blackwell, Oxford.
- Hensher, K. & Button, K. (2000). Handbook of Transport Geography and Spatial Systems, Elsevier.
- Hillier, B.; Penn, A.; Hanson, J. & Grajweski, T (1993). Natural movement: or, configuration and attraction in urban pedestrain movement." Environment and Planning B: Planning and Design, 20(1): 29-66.
- Hillier, B. (1996). Cities as Movement Economies. Urban Design International, volume 1 No 1, 1996: 49 – 60.
- Hillier, B., & Hanson, J. (1984). The Social Logic of Space. London, Cambridge University Press.
- Hoogendorn, S. P. & Bovy, P. H. (2004). Dynamic user-optimal assignment in continuous time and space. Transportation Research Part B: Methodological, 38(7), 571-592.
- Hughes, R. L. (2002). A continuum theory for the flow of pedestrians. ELSEVIER: Transportation Research Part B: Methodological, 36(6), 507-535.
- Institute of Transportation Engineers (2008). Trip Generation Handbook, 8th edition, Washington, D. C.
- Kerridge, J.; Hine, J. & Wigan, M. (2001). Agent-based modelling of pedestrian movements: the questions that need to be asked and answered. Environment and Planning B, 28(3), 327-342.
- Knox, P. L. (1978). The intra-urban ecology of primary medical care: patterns of accessibility and their policy implications, Journal of Environment and Planning A. Vol. 10, pp: 415–435.
- Kunzmann, K. (2000). Strategic spatial development through information and communication." European Planning Studies, 2000.
- Lefebvre, H. (1991). The Production of Space. Blackwell, Oxford.
- Levine, J. (1998), Rethinking accessibility and jobs–housing balance, Journal of the American Planning Association, Vol. 64, No. 2, pp: 133–149.
- Maryland Department of Transportation, Division of Highway Safety Programs, Hanover MD. (2004). Pedestrian modeling for prototypical Maryland cities. Technical Report.
- McNally, M. (2000). The Four-step Model. in Hensher and Button, eds., Handbook of Transport Modelling, Pergamon, New York, New York
- Moudon, A. V.; Hess, P. M.; Snyder, M. C, & Stanilov, K. (1997). Effects of Site Design on Pedestrian travel in Mixed-Use, Medium-Density Environments; TRANSPORTATION RESEARCH RECORD.
- Muhs, C. D.; Singleton, P. A.; Clifton, K. J. & Schneider, R. J. (2015).Development of a pedestrian demand estimation tool: A destination choice model,” presented at the 15th Transportation Research Board (TRB) National Transportation Planning Applications Conference, Atlantic City.
- Newell, G. (1980). Traffic flow on transportation networks, MIT Press, Cambirdge, Massachusetts.
- ODPM (2003). Searching for Solid Foundations: Community Involvement and Urban Policy .London: HMSO.
- Ortúzar, J.; Martinez, F. J. & Varela, F. J. (2000). State preferences in modeling accessibility, Journal of International Planning Studies, Vol. 5, No. 1, pp: 65–85.
- Ortúzar, J. (1994). Modelling transport, Wiley, New York.
- Pacionet, M. (1989). Access to urban services: the case of secondary schools in Glasgow, Scottish Geographical Magazine, Vol. 105, No. 1, pp: 12–18.
- Poister, T.H., & Streib, G. (2005). Elements of strategic planning and management in municipal government: Status after two decades. Public Administration Review, 2005.
- Roberts, P. W. & Sykes, H. (2003). Urban regeneration: a handbook. London: Sage.
- Ronald, N.; Sterling, L. & Kirley, M. (2007). An agent-based approach to modelling pedestrian behaviour. International Journal of Simulation, 8(1), 25-38.
- Schelhorn, T.; O'Sullivan, D.; Haklay, M. & Goodwin, M. (1999). Streets: an agent-based pedestrian model, UCL, centre for advanced spatial analysis working paper series, No. 9.
- Selim S. Z.; Al-Rubeh A. H. (1991). The modelling of pedestrian flow on the Jamarat Bridge. Transportation Science 24 257 – 263.
- Senevarante, P.; Morall, J. (1986). Analysis of factors affecting the choice of route of pedestrians. Transportation Planning and Technology, volume 10, p. 147 – 159.
- Singleton, P; Muhs, C; Schneider, R & Clifton, K. (2014). Introducing MoPeD 2.0: A Model of Pedestrian Demand, Integrated with Trip-Based Travel Demand Forecasting Models,”Presented at Transportation Research Board Innovations in Travel Modeling, Baltimore.
- Smith, R.A. (1993). Volume flow rates of densely packed crowds. In: Smith, R.A., Dickie, J.F. (Eds.), Engineering for Crowd Safety. Elsevier, Amsterdam, pp. 313–319.
- Surti, V.H. & Burke, T.J. (1971). Investigation of the capacity of the white house sidewalk for orderly demonstrations. Highway Research Record 355, 1625.
- Talen, E. & Anselin, L. (1998). Assessing spatial equity: an evaluation of measures of accessibility to public playgrounds, Journal of Environment and Planning A, Vol. 30, pp: 595–613.
- Tanaka, T. (1991). A study for performance based design of means of escape in fire. In: Cox, G., Langford, B. (Eds.) Fire Safety Science – Proceedings of the 3rd International Symposium. Elsevier, Amsterdam, pp. 729–738.
- Tibbalds, F. (1992). Making People Friendly Towns: Improving The Public Environments in Towns and Cities, Longman Press, Harlow, Essex.
- Tiesdel, S.; Oc, T. & Heath, T. (1996). Revitalizing Historic Urban Quarters. London: Architectural Press.
- Toshiyuki, A. (1993). Prediction system of passenger flow. In: Smith, R.A., Dickie, J.F. (Eds.), Engineering for Crowd Safety. Elsevier, Amsterdam, pp. 249–258.
- Wigan, M.R. (1993). Why should we worry about pedestrians? In: CAITR Paper 15th Conference of Australian Institutes of Transport Research. Transport Research Centre, University of Melbourne, December 10 1993, 12 pp.
- Zegeer, C.; Seiderman, C.; Lagerway, P.; Cynecki, M.; Ronkin, M., & Schneider, R. (2002).Pedestrian Facilities Users Guide - Providing Safety and Mobility. University of North Carolina, Highway Safety Research Center. McLean: Federal Highway Administration.