نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 کارشناسی ارشد گرافیک، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس، تهران
2 استادیار ، دکترا پژوهش هنر، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس، تهران
3 دکترا مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران
چکیده
فروش صنایعدستی بخشی لاینفک از گردشگری و صادرات نامریی، در زمره جنبه ملموس فرهنگ یک کشور برای گردشگران خارجی محسوب میشود و بستهبندی آن به عنوان بیرونیترین و بارزترین وجه، به عنوان عاملی تعیینکننده، معرف و بازتابدهنده کیفیت محصول میباشد. بستهبندی باید ضمن دارا بودن جنبههای فرهنگی و تناسب با محتوا، از کیفیات و استانداردهای مناسب برخوردار باشد. از آنجا که بستهبندی به ابزاری برای معرفی صحیح محصول و دارای نقش تشویقی و ترغیبی برای مصرفکننده است، عامل مهمی در توسعه اقتصاد گردشگری محسوب میشود و این ضرورت، نیازمند آگاهی از دیدگاه گردشگران و ترجیحات آنان جهت بازاریابی موفق محصولات صنایعدستی، به عنوان یک ابزار متقاعدکننده بسیار کارآمد در تصمیمگیری برای خرید است. به همین جهت، بستهبندی در تأثیرگذاری بر ذهنیت مصرفکننده به منظور ترغیب وی به خرید، باید دارای کیفیت و استانداردهای مناسبی از بعد بصری و اطلاعاتی باشد. هدف از این پژوهش شناسایی نقاط قدرت و ضعف بستهبندی صنایعدستی و شناسایی جنبههای مورد توجّه گردشگران از ابعاد مختلف طراحی بستهبندی بوده است. از اینرو، پژوهش حاضر با هدف تعیین دیدگاههای گردشگران خارجی بازدید کننده از شهر اصفهان به عنوان یکی از مهمترین مراکز فروش صنایعدستی، درباره جنبههای گوناگون کیفیات بصری و اطلاعاتی کلیه بستهبندیهای صنایع دستی این شهر و تعیین شاخصههای مورد توجّه گردشگران در بستهبندی محصولات صنایع دستی پرداخته است. جهت انجام پژوهش و دستیابی به یافتههای مورد نظر از روش پیمایشی و توزیع پرسشنامه در میان گردشگران خارجی استفاده شد و تحلیل آماری نگرش گردشگران نسبت به این موضوع با استفاده از نرمافزار SPSS و SmartPLS انجام شد. نتایج پژوهش نشان میدهد که گردشگران خارجی مزبور، تنها رنگ و ابعاد بستهبندیها را با موفقیت نزدیک به متوسط ارزیابی نموده و دیگر ابعاد بصری بستهها از جمله نوآوری، شکل و طراحی آنها و همچنین تمامی جوانب ابعاد اطلاعاتی این بستهبندیها نتوانسته انتظارات مورد توجّه آنها را برآورده سازد. نتایج تحلیل عاملی نیز نشانگر تقدم نسبی ابعاد بصری بر اطلاعاتی و به ترتیب طراحی گرافیکی و نوع بستهبندی، اندازه و رنگ و نوآوری و در نهایت شکل آن است. همچنین استفاده از زبان بینالمللی، اندازه متن و نوع فونت مناسب و در نهایت تناسب اطلاعاتی با محصول مورد انتظار آنها در طراحی یک بستهبندی مناسب صنایعدستی است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Study of Foreign Tourists' Views about Iranian Handicrafts' Packaging Qualities (Case Study: Isfahan Handicrafts)
نویسندگان [English]
- Sousan Samanifar 1
- Reza Afhami 2
- Seyed Moslem Hashemi 3
1 Master Student in Graphic Design, Faculty of Art and Architecture, Tarbiat Modares University
2 Associate Professor in Art Research, Faculty of Art and Architecture, Tarbiat Modares University
3 Ph.D Candidate in Marketing, Faculty of Humanities, Tarbiat Modares University
چکیده [English]
Handicraft selling is an inseparable part of the tourism industry and is considered an invisible part of exports, showing the tangible cultural features of the country to tourists. The packaging, as the outermost layer of handicraft, is a crucial factor of the product's quality. The packaging should have cultural aspects, be relevant to its content and also have a high quality. Since the packaging is a tool used to introduce the products in a correct manner, and also plays to stimulate the consumers, it is an important factor in the economic growth of tourism. As a result, the packaging should have appropriate information and visual quality in order to encourage the consumer to buy it. In this research, different parts of visual qualities and informative aspects of handicrafts industry packaging has been investigated. The aim of this work is to determine the most important features of the packaging for tourists in Isfahan. Also, we are after determining weaknesses and strengths of packaging design. The questionnaire method is used for this and they are handed out to tourists to used to obtain information. Statistical analysis is carried out by (SPSS) and (SmartPLS) software. The results show tourists only considered the color and size of packaging as having average acceptability. Other visual aspects such as innovation, shape, design and all informative features did not satisfy their expectations. The results demonstrates the relative priority of the visual aspects to informative features. The other important parameters in order are are graphic design, packaging type, size, color, innovation and shape. Furthermore, using international language, the font size and type, and providing appropriate information based on the type of the product are the other expectations.
کلیدواژهها [English]
- Packaging
- Packaging Size
- Foreign Tourists
- Handicraft’s Products
- Isfahan