- ابراهیمی مقدم، حسین؛ بدری زاده، افسانه و فرهادی، علی (1392)، بررسی نشانههای اضطراب در آزمونهای نقاشی آدمک کودکان 10 ساله شهر خرمآباد. فصلنامه علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی لرستان. دوره پانزدهم، شماره 5، صص 93- 103.
- اسدی، معصومه (1391)، هزار نکته باریکتر از مو در نقاشی بچهها. جام جم، شنبه 1 مهر.
برومند، زهرا (1395)، بهبود و بازسازی سازمان (مدیریت تحول)، جنگل، تهران.
- اکرمی، غلامرضا (1383)، حیات مدرس، نقش فضای باز در مدارس ابتدایی، رساله دکتری معماری، دانشگاه شهید بهشتی.
- بیلابری، سیمین و البرزی فریبا (1395)، بررسی راهکارهای ارتقای فضای معماری مدرسه با توجه به دیدگاه دانشآموزان از نگاه نقاشی آنان. نشریه معماری و شهرسازی ایران. شماره 11، صص 57-41.
- پیرجلیلی، ناصر؛ شیعه، اسماعیل؛ نعمت اللهی، سمانه؛ باستانفر، غلامحسین و قائمی، افشین (1394)، اصول و ضوابط طراحی فضاهای آموزشی، سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور.
- رضوی، مصطفی؛ جعفرزاده مرتضی؛ اکبری، مرتضی و زالی، محمدرضا (1392)، بازکاوی روش تحقیق آمیخته، دانشگاه تهران، تهران.
- زمانی، بیبیعشرت، نصر اصفهانی، احمدرضا (1386)، ویژگیهای فیزیکی و فرهنگی فضاهای آموزشی دوره ابتدایی چهار کشور پیشرفته جهان از دیدگاه دانشآموزان ایرانی و والدین آنان، نوآوریهای آموزشی، شماره 23، سال ششم، صص 55-84.
- طبائیان، مرضیه؛ حبیب، فرح و عابدی، احمد (1390)، دیدگاه دانشآموزان دبیرستانهای مطلوب و نامطلوب نسبت به رنگ فضای آموزشی و راههای بهبود کیفیت فضای تحصیلی، نوآوریهای آموزشی، سال نهم، شماره 38، صص 93-106.
- عزیزی یوسفکند، علیرضا (1391)، بررسی فرم در نقاشی کودکان، رشد آموزش، دوره دهم، شماره 1، صص. 34-43.
- عظمتی، حمیدرضا؛ صباحی، سمانه و عظمتی، سعید (1391)، عوامل محیطی مؤثر بر رضایتمندی دانشآموزان از فضاهای آموزشی، نقشجهان، دوره 2، شماره 2، صص 31-42.
-
عینی فر، علیرضا؛ ایزدی،
عباسعلی؛
قره بیگلو، مینو (1391)، گونه شناسی روشهای تحقیق در مطالعات محیطی کودکان، نامه معماری و شهرسازی، دوره 5، شماره 9، صص 103-87.
- فراری، آنا اولیوریو (۱۳۹۲)، نقاشی کودکان و مفاهیم آن، مترجم: عبدالرضا صرافان، دستان، تهران.
- کاملنیا، حامد (1386)، دستور زبان طراحی محیطهای یادگیری، نشر سبحان نور، تهران.
- نوری، سیامک، شهریاری، فرهاد و محمودی، امیر، (۱۳۹۳)، اصول و مفاهیم برنامهریزی و مدیریت پروژه، دانشگاه علم و صنعت، تهران.
- مهندسین مشاور ابنیه طراحان البرز (1393)، اصول و ضوابط طراحی مدولار مبلمان و تجهیزات فضاهای آموزشی و پرورشی، سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور.
- وزیری، وحید (1390)، بهبود بهرهوری فضاهای آموزشی با رویکرد به نقش بهرهبردار (دانشآموز) در روند ساماندهی فیزیکی محیط، رساله دکتری معماری، دانشگاه علم و صنعت ایران.
- Ahrentzen S, Evans G. W., (1984), Distraction, privacy, and classroom design, Environment and Behavior, 16(4), PP. 437-454.
- Barker J, Weller S., (2003), Geography of Methodological Issues in Research with Children, Qualitative Research, 3(2), PP. 207- 227.
-
Bland D. C, Sharma-Brymer V., (2012), Imagination in school children's choice of their learning environment: An Australian study,
International Journal of Educational Research,
56, pp. 75-88.
- Buldu M., (2006), Young Children's Perceptions of Scientists: A Preliminary Study, Educational Research, 48(1), 121-132.
- Carrington S., (2007), Real policy, real change, Transforming secondary school cultures through image based research, In J. Moss (Ed.) Researching Education: Visually – Digitally – Spatially. Sense Publishers: Rotterdam, The Netherlands.
- Cash C. S., (1993), Building Condition and Student Achievement and Behavior, Unpublished doctoral dissertation, Virginia Polytechnic Institute and State University, Blacksburg, Virginia.
- Cotton K., (1996), School size, school climate, and student performance, Action in Teacher Education, 4(4), pp. 45-49.
- Davis J., (2009), Involving Children, In K. Tisdall, B. Gallagher, & J. Davis (Eds), Researching with children and young people: Research design, methods and analysis, London, Sage Publications.
- Day C., (2007), Environment & Children: Passive lessons from the everyday environment, UK: Elsevier Architectural Press.
- Deming W. E., (۲۰۰۰), Out of the crisis, Cambridge, The MIT Press.
- Featherstone Mary, (2006), The Tnside-out Projet. Accessed 12 Feb. 2013 from, http://www. Featherstone.com.au/inside-out.html.
- Flutter J, Rudduck J., (2004), Consulting pupils: What’s in it for schools? London, RoutledgeFalmer, Taylor and Francis Group.
- Flutter J., (2004), Student Participation and the Architecture of Change, Connect Journal, published by the Youth Research Centre, University of Melbourne, Australia.
- Fullan M., (2007), The new meaning of educational change, New York, Teachers College Press.
- Hatch M., (2013), Organization Theory, Oxford University Press.
- Haverinen-Shaughnessy U, Shaughnessy R.J., (2015), Effects of classroom ventilation rate and temperature on students’ test scores, PLoS One 10, (8), e0136165, http://dx.doi.org/10.1371/journal.pone.0136165.
- Groth-Marnat G, Roberts L., (1998), Human figure drawings and house tree person drawings as indicators of self-esteem: a quantitative approach, Journal of Clinical Psychology, 54(2), pp. 219-222.ش آموزان کلاس های مختلف در روند مدیریت تغییر فضاهای آموزشی
- Jepsen C, Rivkin S. G., (2002), What is the Tradeoff between Smaller Classes and Teacher Quality? NBER Working Paper 9205, National Bureau of Economic Research, Cambridge, MA.
- Lackney J. A., (1996), Quality in school environments: A multiple case study of the diagnosis, design and management of environmental quality in five elementary schools in the Baltimore city public schools from an action research perspective. Unpublished Doctoral dissertation, University of Wisconsin - Milwaukee, WI.
- Lewis L, Snow K, Farris E, Smerdon B, Cronen S, Kaplan J., (2004), Condition of America's public school facilities: 1999 (Report No. NCES 2000-032), Education Statistics, Washington D.C.
- McGuffey C. W, (1982), Facilities. In H. J. Walberg (Ed.), Improving educational standards and productivity, McCutchan Publishing Corporation, Berkeley, CA.
- Moore t, McArthur, M, Noble-Carr D., (2008), Little Voices and Big Ideas: Lessons Learned from Children about Research, International Journal of Qualitative Methodology, 7(2), pp. 77-91.
- Morgan G., (2006), Images of organization, SAGE Publication.
- Nathan J, Febey K., (2001), Smaller, safer, saner, successful schools, University of Minnesota, Center for School Change, Humphrey Institute, Minneapolis, MN.
- Prosser J., (2007), Visual methods and the visual culture of schools, Visual Studies, 22(1), 13-30.
- Schratz M, Steiner-Löffler U., (1998), Pupils using photographs in school self-evaluation, In Prosser, J. (Ed) Image-based research. A sourcebook for qualitative researchers, London, Falmer Press.
- Senge P. (Ed.). (2000). Schools that learn: A fifth discipline fieldbook for educators, parents, and everybody who cares about education, New York, Doubleday Currency.
- Senge, P., (2010), Education for an interdependent world, In A. Hargreaves, A. Lieberman, M. Fullan & D. Hopkins (Eds.), Second international handbook of educational change (Vol. 1, pp. 131–151), London, Springer.
- Schratz M, Steiner-Löffler U., (1998), Pupils using photographs in school self-evaluation, In Prosser, J. (Ed) Image-based research. A sourcebook for qualitative researchers, London, Falmer Press.
- Tanner, C. K. (2000). The influence of school architecture on academic achievement. Journal of Educational Administration, 38(4), 309-330.
- Tanner, K. C. (2008). Explaining relationships among student outcomes and the school’s physical environment, Journal of Advanced Academics, 19, pp. 444-471.
-
Tisdall K,
Davis J. M., Gallagher M., (2009), Researching with Children and Young People: Research Design, Methods and Analysis, SAGE Publications Ltd.
- U.S. Environmental Protection Agency. (2012). Student Health and Academic Performance Quick Reference Guide. Available:
https://www.epa.gov/indoor-airquality- iaq/quick-reference-guide-about-student-health-and-academicperformance. Accessed 12.06.16.
- Yuen F., (2004), "It was fun… I liked drawing my thoughts": Using drawings as a part of the focus group process with children, Journal of Leisure Research, 36(4), pp. 461-482.
- Winterbottom M, Wilkins A., (2009), Lighting and discomfort in the classroom, Journal of Environmental Psychology, 29(1), pp. 63-75.
-
Woolner P., (2015), School Design Together, London, Routledge.