نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترای معماری، گروه معماری، دانشکده هنر و معماری، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران.

2 استادیار، گروه معماری و شهرسازی. واحد تهران مرکزی. دانشگاه آزاد اسلامی. تهران. ایران

چکیده

شیوه تدریس در آموزش معماری باید به‌‌‌‌‌‌‌‌گونه‌‌‌‌‌‌‌‌ای باشد که علاوه بر دانش نظری، مفاهیم حرفه‌‌‌‌‌‌‌‌ای و اجتماعی را در برگیرد. این مهم با بررسی شاخص‌‌‌‌‌‌‌‌های مدارس مطرح معماری جهان امکان‌‌‌‌‌‌‌‌پذیر خواهد بود. زیرا مدارس معماری از شیوه‌‌‌‌‌‌‌‌های آموزشی مناسب‌‌‌‌‌‌‌‌تری برخوردار هستند و به طیف گسترده‌‌‌‌‌‌‌‌ای از فعالیت‌‌‌‌‌‌‌‌های مربوط به دانش، مهارت، معرفت می‌‌‌‌‌‌‌‌پردازند و در کنار آن به خلاقیت نیز اهمیت می‌‌‌‌‌‌‌‌دهند. در زمینه آموزش معماری پژوهش‌‌‌‌‌‌‌‌های بسیاری انجام شده است، اما با وجود اینکه مدرسه باوهاوس دارای عملکرد خوبی در این رابطه می‌‌‌‌‌‌‌‌باشد، منابع کمی مستقیما به آن پرداخته‌‌‌‌‌‌‌‌اند. لذا با توجه به اهمیت موضوع، این پژوهش بر آن است تا به بررسی شاخص‌‌‌‌‌‌‌‌های کاربردی در روند آموزشی مدرسه باوهاوس بپردازد. این پژوهش از لحاظ هدف در شاخه تحقیقات کاربردی می‌‌‌‌‌‌‌‌باشد و از روش توصیفی تحلیلی بهره می‌‌‌‌‌‌‌‌گیرد. داده‌ها با مطالعات کتابخانه‌ای، اسنادی و با استفاده از پرسشنامه جمع آوری شده‌است. به این منظور پس از تبیین مبانی نظری، شاخص‌‌‌‌‌‌‌‌های آموزشی مدرسه باوهاوس در سه مولفه اصلی پرورش، اجتماعی و محیط تهیه شد. با توجه به اینکه شاخص‌های استخراج شده هم‌پوشانی داشتند، 15 دسته شاخص طبق نظر متخصصین تدوین شد. شاخص مدیتیشن و حرکات تنفسی کمترین امتیاز و اهمیت نمره بیشترین امتیاز از نظر اساتید و دانشجویان در نظام کنونی آموزشی معماری در ایران را داشته است. درنهایت، پیرامون مهم‌ترین آن‌ها که از نتایج پرسشنامه حاصل گردید، راهکارهایی به منظور ارتقاء کیفیت آموزش معماری ارائه گردید.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Explanation of Education Indicators in Bauhaus School for Enhancing the Quality of Architectural Education

نویسندگان [English]

  • fatemeh almasi 1
  • Elham Pour Mahabadian 2

1 Ph.D Student in Architecture, Department of Architecture, Shahrekord Branch, Islamic Azad University, Shahrekord, Iran.

2 Assistant Professor, Department of Architecture and Urban studies, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran

چکیده [English]

The architecture education methods should encompass theoretical knowledge, as well as professional and social concepts by evaluating the indicators of the world's leading schools of architecture. Architectural schools use more appropriate educational techniques and cover various activities involving knowledge, skills, and creativity. Architectural education is complex, and due to educational weaknesses today, there is a need for more extensive research in this field. Although many studies have been conducted on architecture education, few references have addressed the Bauhaus school, despite its success. Therefore, this study aimed to investigate the applied indicators in the educational process of the Bauhaus school. A descriptive - analytical method was employed in this applied study, and the data were collected through library and documentary studies using a questionnaire. Then, the educational indicators of the Bauhaus school were prepared in three main components: upbringing, social and environment. Due to the fact that the extracted indices overlapped, 15 categories of indices were developed according to experts. The Meditation and Respiratory Movements Index had the lowest score and the importance of the score had the highest score for professors and students in the current architecture education system in Iran. Finally, solutions were proposed to enhance the quality of architectural education.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Bauhaus
  • The importance of education
  • Architecture education
  • Design