دوره 13 (1401)
دوره 12 (1400)
دوره 11 (1399)
دوره 10 (1398)
دوره 9 (1397)
دوره 8 (1396)
دوره 7 (1395)
دوره 6 (1394)
دوره 5 (1393)
دوره 4 (1392)
دوره 3 (1391)
دوره 2 (1390)
دوره 1 (1389)
تعداد مقالات: 13
کاربرد تکنیک چیدمان فضا برای مقایسه تطبیقی میان ساختار فضایی بافتهای تاریخی و توسعههای جدید شهری (نمونه پژوهش: بافت تاریخی و شهرک فرهنگیان گرگان)
دوره 9، شماره 2 ، اسفند 1397، صفحه 5-16
چکیده
ساختار فضایی شهرها نتیجه فرآیندهای مختلفی از ابعاد اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و کالبدی است. با تغییرات این فرآیندها شکلهای جدیدی از ساختار فضایی پدید میآید. بدینسان مقایسه ساختار فضایی دورههای ... بیشترتأثیر عوامل بلندمرتبه بر ارتقاء فرهنگ سکونتگاهی شهر شیراز با بهرهگیری از مدل تحلیل شکاف
دوره 9، شماره 2 ، اسفند 1397، صفحه 17-32
چکیده
امروزه تأمین مسکن به عنوان یکی از اساسیترین نیازهای زیستی اهمیت ویژهای در برنامههای توسعه اقتصادی و اجتماعی جوامع دارد. تهیه و تأمین مسکن به ویژه مسکن مناسب از این نظر که فراهم کننده آسایش و رفاه ... بیشتربازشناسی تقابلهای دوگانهی فضایِ شهریِ جنسیتی، مبتنی بر رویکرد نشانهشناسی - تحلیلی بر فضای عمومی در محلات سنتی
دوره 9، شماره 2 ، اسفند 1397، صفحه 33-51
چکیده
فضای عمومی شهری، باید عرصهای همهشمول باشد. علیرغم این موضوع، همواره مواردی وجود داشته که فضای شهری نتوانسته است به این مهم دست یابد. در این میان اگر زنان بهعنوان نمونهای از گروههای اجتماعی، ... بیشترتحلیل مؤلفههای «تصویر ذهنی ارزیابانه» شهروندان از دروازه قرآن شیراز و بافت پیرامون آن
دوره 9، شماره 2 ، اسفند 1397، صفحه 53-68
چکیده
تصویر ذهنی ارزیابانه حاصل توسعه مفهوم تصویر ذهنی لینچ است که مؤلفه «معنا» را به نحوی به دو مؤلفه «هویت» و «ساختار» اضافه نموده و بدین ترتیب جنبههای احساسی را نیز در نظر میگیرد. پژوهش ... بیشترکاربست رویکرد ایرانی اسلامی در فرآیند تحلیل و ارتقا کیفیت نماهای شهری
دوره 9، شماره 2 ، اسفند 1397، صفحه 69-84
چکیده
امروزه و با گسترش دانش طراحی شهری، بر لزوم توجّه به وجوه گوناگون کیفیت زندگی شهروندان تأکید شده و فرآیند طراحی شهری به عنوان ابزاری قدرتمند و منعطف جهت بهبود و ارتقای کیفیت محیط شناخته شده است. از جمله ... بیشتربررسی حس تعلق به مکان در بناهای مذهبی-تاریخی در راستای افزایش تعامل ساکنین محله با بنا (نمونه موردی: مسجد جامع اصفهان)
دوره 9، شماره 2 ، اسفند 1397، صفحه 85-100
چکیده
حس تعلق به مکان سطح بالاتری از حس مکان است که منجر به محیطهای با کیفیت میشود و انسان خود را جزئی از آن میداند و به آن احترام میگذارد. حس تعلق در معماری برآیند سه عامل فرد، دیگران و محیط میباشد که ... بیشترسنجش کیفیت محیطیِ سیستم مکان - رفتار تعاملی در اندامهای گذارِ محیطهای یادگیری کودکان (نمونه موردی: مدارس ابتدایی محدوده شمال شرق تهران)
دوره 9، شماره 2 ، اسفند 1397، صفحه 101-117
چکیده
مطابق مطالعات صورت گرفته طراحی موفق فضاهای غیر رسمی (فضاهای گذار) به لحاظ کیفیتهای محیطی در مدارس در تسهیل فعالیت های اختیاری و اجتماعی کاربران تأثیرگذار است و در صورت عدم وجود کیفیات لازم، الگوهای ... بیشترپژوهش کاربرمحور در آتلیة معماری: تجربة کارگاه طراحی ارشد براساس الگوهای رفتار ـ محیط بومی
دوره 9، شماره 2 ، اسفند 1397، صفحه 119-137
چکیده
دوری طرّاحی از کاربر واقعی در دوران پس از مدرن و تلاش برای حلّ این معضل، در آموزش معماری منجر به روشها و رویکردهای نوینی در نیم قرن اخیر شده است که هرگز به جریان اصلی اموزش معماری تبدیل نشدهاند و ... بیشترنقش خوانایی فضای باز بر ایجاد تعاملات اجتماعی در مجموعههای مسکونی (نمونه موردی: مجموعه مسکونی سعیدیه همدان)
دوره 9، شماره 2 ، اسفند 1397، صفحه 139-156
چکیده
در پژوهش حاضر، تأثیر خوانایی فضای باز مجتمعهای مسکونی بر تعاملات اجتماعی مورد بررسی قرار گرفت، بواقع این پژوهش بدنبال یافتن پاسخ به این پرسش است که، چه و چگونه رابطهای بین ابعاد کالبدی مقوله خوانایی ... بیشتربهینهسازی فرم ستونهای خرپایی با الهام از ساختار مارپیچ در استخوان
دوره 9، شماره 2 ، اسفند 1397، صفحه 157-168
چکیده
طراحی فرم با عملکرد سازهای بهینه همواره توجّه تعداد زیادی از متخصصین را به خود جلب کرده است؛ در این زمینه، علم بایونیک (bionic) نیز میتواند مورد استفاده قرار گیرد. در موجودات زنده، استخوانها، ... بیشترتألیف راهنمای طراحی ساخت کالبد بازار، همساخت با الگوهای رفتار خرید و فروش کنشگران آن (نمونۀ موردی: ساخت کالبد بازار اعراب شهر اهواز)
دوره 9، شماره 2 ، اسفند 1397، صفحه 169-184
چکیده
بازار اعراب شهر اهواز در مجاورت بازار مرکز شهر و در حاشیۀ رودخانۀ کارون قرار گرفته است. استفاده کنندگان و کاربران این بازار، غالباً اعراب شهر میباشند. رفتارهای خرید و فروش آنان در این بازار با الگوهائی ... بیشتربررسی دیدگاه گردشگران خارجی نسبت به وضعیت بستهبندی صنایع دستی ایران (مطالعه موردی: صنایع دستی اصفهان)
دوره 9، شماره 2 ، اسفند 1397، صفحه 185-194
چکیده
فروش صنایعدستی بخشی لاینفک از گردشگری و صادرات نامریی، در زمره جنبه ملموس فرهنگ یک کشور برای گردشگران خارجی محسوب میشود و بستهبندی آن به عنوان بیرونیترین و بارزترین وجه، به عنوان عاملی تعیینکننده، ... بیشترتبیین زمینهها و اصول پساساختارگرایی در برنامهریزی شهری
دوره 9، شماره 2 ، اسفند 1397، صفحه 195-216